Blog:

Zeg maar dág tegen het Identiteitsbewijs

Blog

Arjen de Bake:“Vorig jaar hebben mijn vriendin en ik een nieuw huis gekocht. Dan ben je opeens gewoon een consument die een hypotheek nodig heeft. We weten allebei dat daar behoorlijk wat bij komt kijken, maar toch stond ik weer versteld. Stapels ‘papier’ aanleveren en zo moesten wij ook beiden naar drie (!) verschillende partijen een kopie van ons identiteitsbewijs sturen: de verkopend makelaar, de intermediair en de notaris.

‘Dat moet toch beter kunnen?’, dachten wij bij HDN al een tijdje. Daarom zijn we in januari gestart met de pilot Goed ID-ee.

We testen twee dingen. Eén, hoe partijen toch veilig identiteitsgegevens kunnen delen – zonder kopie identiteitsbewijs. Dat kopietje halen we dus uit het proces. En ten tweede, hoe je als consument een hoogwaardige, digitale handtekening zet waarmee overeenkomsten bindend zijn. Tot nu toe is nog vaak een ‘natte krabbel’ nodig, wat automatisering van gegevensuitwisseling lastig maakt. 

Een haast historische stap in het hypotheekproces, vind ik. Niet alleen omdat het een stuk klantvriendelijker en sneller wordt.

Maar ook omdat het veel veiliger is, want identiteitsfraude komt steeds meer voor. Kwaadwillenden weten wel raad met zo’n gevoelig stuk informatie als een identiteitsbewijs… En wist je dat er in 2019 maar liefst 16 duizend van de 400 duizend identiteitsbewijzen zijn afgewezen? Door een online aanpak gaat de authenticatie een stuk beter. In minder tijd, met hogere kwaliteit. Zo start het proces met de juiste identiteitsgegevens, waarmee een bank later bijvoorbeeld ook bronnen kan raadplegen. Een typefoutje in een naam kan geen zand meer in de machine gooien.

 ‘Maar eeh, Arjen, er lopen toch vergelijkbare digitale initiatieven in de markt? Zeker sinds de coronacrisis die digitalisering nog belangrijker maakte?’ hoor ik je denken. Ja, dat klopt.

Alleen zijn die projecten meestal niet ingericht volgens het hoogste veiligheidsniveau van digitaal handelen (niveau eIDAS hoog). Samen met leverancier Cleverbase, specialist op het gebied van hoogwaardige eID-middelen, streven wij hier wel naar. Ook werken we samen met het project Gewoon Makkelijk van de NVM en twintig ketenpartijen. We hebben dus een breed draagvlak in het veld en doen het écht samen, zodat alle partijen ermee geholpen zijn. De consument op de eerste plaats natuurlijk.

Inmiddels zijn we al aardig op weg en zijn alle voorbereidingen afgerond. In juli start het fijnslijpen en aanscherpen zodat we in augustus het digitaal ondertekenen kunnen testen.

Het doel van de pilotdeelnemers is om het paspoort te elimineren en een handtekening digitaal te zetten. Spannend, maar ik kijk er echt naar uit. Het zou toch fantastisch zijn als je niet meer hoeft te stoeien met je fototoestel of scanner voor een scherpe kopie van je identiteitsbewijs. En dat je vanaf de bank thuis je offerte kunt ondertekenen. Ik weet zeker: als wij ons volgende huis kopen, zijn we al lang vergeten dat het ooit anders was.

 Wil je meer weten over Goed ID-ee? Stuur me gerust een e-mail adebake@hdn.nl”

Arjen