Nieuws:

Wrap up Ronde Tafel 2012

Nieuws
29 mei 2012

Op donderdag 19 april jl. heeft de Ronde Tafel Bijeenkomst van HDN plaats gevonden. Aanbieders, intermediaire organisaties, servicers, softwareleveranciers en overige belangrijke business partners waren op hoger management- en directieniveau vertegenwoordigd. Wij hebben met elkaar gediscussieerd over kansrijke intermediaire bedieningsconcepten / business plannen na 1 januari 2013 en welke rol de verschillende ketenpartners daarin kunnen vervullen.

Voorafgaand aan de Ronde Tafel discussie, hebben Ron Bavelaar van De Hypotheekshop en Bas van der Velden van BSI Bomenservice hun visie op bedieningsconcepten met de deelnemers gedeeld. Ron Bavelaar heeft de keuzes, afwegingen en randvoorwaarden van het bedieningsconcept van De Hypotheekshop toegelicht. Bas van der Velden heeft toegelicht welk gevolg de digitalisering van de veilingklok heeft gehad voor de herijking van de bedieningsconcepten van diverse ketenschakels in de flora. In zijn verhaal zaten boeiende parallellen met de financiële dienstverlening en de omstandigheden waarin onze branche zich nu bevindt.

Wrap up Ronde Tafel Discussie

Voor de uitvoering van de discussie is de groep deelnemers verdeeld over 5 discussietafels. Aan iedere tafel waren zoveel mogelijk verschillende schakels uit de hypotheekketen vertegenwoordigd. De discussie werd geleid door een HDN Bestuurslid. Aan het eind van de discussie heeft iedere Ronde Tafel haar conclusies aan de rest van de deelnemers gepresenteerd. Hieronder volgt een korte wrap up van die terugkoppeling.

1. Bedieningsconcepten/business plannen

  • De sleutel voor het meest kansrijke bedieningsconcept / business plan ligt bij de klant. Die bepaalt welke concept het beste bij hem/haar past. Er ontstaat diversiteit in bestaande en nieuwe concepten, die inspelen op de verschillende klantbehoeften.
  • Er ontstaan meer niches/specialismen in intermediaire concepten, zowel op type klant als situaties, levensfases, etc. Niet alleen gericht op nieuwe klanten, maar ook op bestaande klanten/beheer.
  • Internet gaat een nog belangrijkere rol spelen als het gaat om vergelijkingssites en social media, die naast informatieverstrekking en marketingdoeleinden ook ingezet worden voor bijvoorbeeld het invullen van klantprofielen, advies- en overige bankzaken.
  • De marges worden steeds kleiner. Hierdoor heeft de keten behoefte aan een snel, efficiënt en goedkoop proces, waarop zij hun concepten kan (uit)bouwen.
  • Advies is een product geworden.

2. Data

  • Data is een non-concurrentiële commodity, die veel toegevoegde waarde heeft in het hele proces (oriëntatie, advies, bemiddeling, beheer).
  • Door de toenemende behoefte aan snelheid, efficiency en kostenbesparing, wordt de snelle beschikbaarheid van betrouwbare data steeds belangrijker. Zowel in het adviesproces als in de beheerfase.
  • De (toestemming van de) klant is een belangrijke sleutel tot de ontsluiting van relevante, betrouwbare informatie die in de hele keten gebruikt en hergebruikt kan worden.

3. HDN

  • Data delen valt en staat met een commitment en samenwerking tussen alle ketenpartijen. HDN kan hierin een belangrijke rol innemen.
  • Ketenpartners zien voor HDN zowel een data-transportfunctie, als ook een datawarehouse functie weggelegd.
  • HDN zou de ontsluiting van relevante klant data kunnen faciliteren (bijvoorbeeld uit MO/BO/Adviesapplicaties en externe bronnen), waarmee een zogenaamde financiële foto van de klant gemaakt kan worden.

De input van deze Ronde Tafel Bijeenkomst is een van de waardevolle informatiebronnen die wij gebruiken bij de realisatie van onze strategie en het bepalen van de prioriteiten in onze jaarplannen. Wij brengen deze uitkomsten onder andere in op de strategiedag van de Beleids Advies Commissie en de gebruikersbijeenkomst. Wij danken daarom de aanwezigen van deze middag en werken graag samen toe naar de volgende belangrijke stap in de ketenintegratie: het faciliteren van de financiële foto, door relevante, betrouwbare data aan het proces toe te voegen. Hiermee creëren we gezamenlijk de snelheid, efficiency en kostenbesparing, die voor ons allen, inclusief de klant, zo belangrijk is!