Nieuws:

Succesvolle pilot De Hypotheker digitaal aanvraagproces

Nieuws
07 oktober 2011

170 vestigingen starten dit najaar met documentatieproces volgens HDN-standaarden

Rotterdam, 7 oktober 2011 – De Hypotheker zet een volgende stap op weg naar een ‘papierloze hypotheek’. De hypotheekadviesketen heeft een pilot waarbij berichtenverkeer tussen betrokken partijen in de keten zoveel mogelijk elektronisch wordt uitgevoerd succesvol afgerond.

Tijdens de pilot werkte een aantal vestigingen van De Hypotheker samen met ketenpartners Aegon, Florius en ABN AMRO in het digitaliseren van het documentatieproces volgens HDN-standaarden en het gecertificeerde HDN-netwerk. Doel was om te testen of elektronisch berichtenverkeer tussen alle schakels in de keten probleemloos zou verlopen.

Tijdwinst en minder fouten
“We zijn uitermate tevreden over het resultaat”, vertelt Bas Millenaar,commercieel directeur van
De Hypotheker. “De praktijk heeft laten zien dat het mogelijk is een hypotheekofferte volledig digitaal aan te vragen en te behandelen in het proces tussen adviseur en geldverstrekker. Het aanvragen en ontvangen van een offerte wordt zonder tussenkomst van menselijk handelen geregeld. Dat geldt ook voor het opsturen van de benodigde documenten. Dit levert in alle delen van de keten veel tijdwinst, minder fouten en meer werkplezier op.”

Samenwerking in het belang van de consument
“De technische en functionele aanpassingen door alle betrokken partijen hebben het hele hypotheekproces aanzienlijk verkort en verbeterd. En dat is precies waar – naast onze intermediaire relaties – ook consumenten behoefte aan hebben”, aldus Jan van Baars, algemeen directeur van ABN AMRO Hypotheken Groep. “Optimale klantbediening voor en achter de schermen is wat ons drijft. Daar heb je de hele keten bij nodig. Deze pilot is een mooi voorbeeld van gebundelde krachten voor procesverbetering waar de hele keten profijt van heeft en is een opmaat voor de hele branche naar verdere digitalisering.”

De komende weken worden door de ketenpartners gebruikt om alle bevindingen te evalueren en in te bouwen in een werkwijze die komend najaar door alle vestigingen van De Hypotheker wordt gehanteerd.