Dé communicatiestandaard in hypotheekprocessen

HDN is dé communicatiestandaard voor het aanvraag-, acceptatie- en beheerproces van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten. Driekwart van alle hypotheekaanvragen in Nederland wordt via HDN verzonden. En bijna alle financieel adviseurs en vrijwel alle grote aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten zijn aangesloten op ons platform, evenals franchiseketens, serviceorganisaties en IT leveranciers.

HDN maakt het mogelijk dat consumenten snel, veilig en voordelig hun hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten kunnen afnemen. Op basis van ons state of the art platform en berichtstandaarden, die via interactie en co-creatie tot stand zijn gekomen, faciliteert HDN bedieningsmodellen en -processen in de hypotheekketen. De HDN stakeholders besparen hierdoor fors op hun bedrijfskosten, hun processen zijn efficiënt en hun klanten weten snel waar zij aan toe zijn.

Om HDN te gebruiken is een certificaat nodig. Het certificaat zorgt voor beveiliging van het platform, onder andere door de authenticatie en autorisatie van de gebruiker, de privacy / encryptie van de berichten en de nonrepudiation te waarborgen. Daarnaast worden alle leden en gebruikers die communiceren via HDN jaarlijks gecertificeerd om de kwaliteitsborg, eenduidigheid en optimalisatie van het platform garanderen.

HDN Software en Standaard

Basic

Linux

versiewijzigingen

Enterprise

Aan de slag met HDN Basic? Zo werkt het
STAP 1

Downloaden

Download de Basic software voor Windows of Linux. Open deze, kies voor een standaard installatie en doorloop de registratiestappen.

STAP 2

Documenten

Lever een kopie identiteitsbewijs en een uittreksel van de Kamer van Koophandel aan. Je kunt ervoor kiezen het uittreksel zelf aan te leveren, of dit via HDN aan te vragen tegen het daarvoor geldende tarief.

STAP 3

activatie code

Na controle en goedkeuring van de documenten door de HDN helpdesk ontvang je per email een activatie code. Doorgaans duurt dit niet langer dan 3 werkdagen.

STAP 4

activeren

Activeer het certificaat door de activatiecode in Webcert in te voeren en configureer het adviespakket via de handleiding van de softwareleverancier.

Veelgestelde vragen

HDN Basic Software

HDN Enterprise Software

  • Wat kost een HDN certificaat en hoe kan ik betalen?
    Een HDN certificaat kost €135,- ex. BTW per jaar. Betalen kan door een eenmalige machtiging af te geven op de betalingswebsite, die automatisch geladen wordt op het moment dat een certificaat geactiveerd wordt. De factuur wordt per email naar het ingevulde emailadres verstuurd.
  • Hoe kan ik zien tot wanneer mijn certificaat geldig is?
    Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Linksonder in beeld staat aangegeven wanneer het certificaat verloopt.
  • Kan HDN zien of een offerte is verzonden?
    HDN kan dit alleen controleren aan de hand van de logging op de computer/server waar de software op draait. De helpdesk kan deze logfiles bij je opvragen om na te gaan of een offerte is verzonden. Als je zelf niet op de server kunt, dan is het raadzaam een systeembeheerder contact op te laten nemen met de helpdesk.
  • Wat zijn de kosten voor HDN Enterprise?
    De kosten en de voorwaarden zijn opgenomen het leden en gebruikersbeleid.
  • Hoe kan ik zien wat mijn aansluitnummer is?
    Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Rechtsonder in beeld staat aangegeven wat het aansluitnummer is.

Helpdesk

Waarmee kunnen wij je van dienst zijn?

Jamie Duikersloot
Peter Beckers
Marnix   Ruit

Heb je een technische vraag of ondersteuning nodig bij de installatie of het gebruik van onze software? Neem dan contact op met onze helpdesk. Deze is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.30 uur. Wij helpen je graag!

Kalender

Werkgroep Standaard Hypotheken

  • Datum 21/11/2017
  • Starttijd 10.00 uur
  • Eindtijd 13.00 uur
  • Locatie HDN - Orteliuslaan 850 Utrecht

Werkgroep Standaard Dossierprocessen

  • Datum 14/12/2017
  • Starttijd 10.00 uur
  • Eindtijd 12.00 uur
  • Locatie HDN - Orteliuslaan 850 Utrecht

Werkgroep Standaard Hypotheken

  • Datum 09/01/2018
  • Starttijd 10.00 uur
  • Eindtijd 13.00 uur
  • Locatie HDN - Orteliuslaan 850, Utrecht

@HDNstandaard

Tijdslijnen

HDN verbetert continu haar berichtstandaarden waarbij bestaande schema’s doorlopend worden gereviewed, waar nodig geoptimaliseerd en waarbij nieuwe marktontwikkelingen worden geïntegreerd in de standaard. Voor het doorvoeren van nieuwe versies hanteert HDN een vast tijdschema welke resulteert in een jaarlijks generieke release.

11-01-2018
Publicatie generiek berichtschema HDN 18.0
22-02-2018
Maatschappij specifiek berichtschema ter review
22-03-2018
Publicatie maatschappij specifiek berichtschema HDN 18.0
26-05-2018
Activatie berichtschema’s HDN 18.0
11-01-2018
Publicatie generiek berichtschema HDN 18.0
22-02-2018
Maatschappij specifiek berichtschema ter review
22-03-2018
Publicatie maatschappij specifiek berichtschema HDN 18.0
26-05-2018
Activatie berichtschema’s HDN 18.0
11-01-2018
Publicatie generiek berichtschema HDN 18.0
22-02-2018
Maatschappij specifiek berichtschema ter review
22-03-2018
Publicatie maatschappij specifiek berichtschema HDN 18.0
26-05-2018
Activatie berichtschema's HDN 18.0
26-06-2017
Publicatie berichtschema HDN 17.0
16-09-2017
Activatie berichtschema HDN 17.0
22-02-2018
Publicatie berichtschema HDN 18.0
26-05-2018
Activatie berichtschema HDN 18.0

Procesinformatie

Ketenproces: Hypotheken

Ketenproces: Kredieten

Ketenproces: Verzekeren

Externe bronnen

Documenten

Algemeen

  • Wat is het ketenproces hypotheken?

    Het hypothekenproces omvat het gehele proces rondom het aanvragen van een hypotheek en  uiteindelijk ook het wijzigen van een hypotheek. Het mutatiebericht (MX) is op dit moment nog in project.

    Het doel van het hypothekenproces is op een efficiënte wijze, namelijk snel, veilig, accuraat en goedkoop, van hypotheekaanvraag tot hypotheekakte te komen. Het hypotheekaanvraagproces bevat de volgende berichten: het aanvraagbericht (AX), statusbericht (SX), offertebericht (OX) en documentberichten (DA/DX). In een later stadium wordt hier het notarisbericht (NX) aan toegevoegd.

    Vrijwel alle marktpartijen gebruiken HDN in hun processen. Het merendeel van de berichten wordt door nagenoeg alle partijen gebruikt. De precieze ondersteuning van de verschillende berichten staat per partij weergegeven in dit overzicht.

versiewijzigingen