Dé communicatiestandaard in hypotheekprocessen

HDN is dé communicatiestandaard voor het aanvraag-, acceptatie- en beheerproces van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten. Driekwart van alle hypotheekaanvragen in Nederland wordt via HDN verzonden. En bijna alle financieel adviseurs en vrijwel alle grote aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten zijn aangesloten op ons platform, evenals franchiseketens, serviceorganisaties en IT leveranciers.

HDN maakt het mogelijk dat consumenten snel, veilig en voordelig hun hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten kunnen afnemen. Op basis van ons state of the art platform en berichtstandaarden, die via interactie en co-creatie tot stand zijn gekomen, faciliteert HDN bedieningsmodellen en -processen in de hypotheekketen. De HDN stakeholders besparen hierdoor fors op hun bedrijfskosten, hun processen zijn efficiënt en hun klanten weten snel waar zij aan toe zijn.

Om HDN te gebruiken is een certificaat nodig. Het certificaat zorgt voor beveiliging van het platform, onder andere door de authenticatie en autorisatie van de gebruiker, de privacy / encryptie van de berichten en de nonrepudiation te waarborgen. Daarnaast worden alle leden en gebruikers die communiceren via HDN jaarlijks gecertificeerd om de kwaliteitsborg, eenduidigheid en optimalisatie van het platform garanderen.

HDN Software en Standaard

Basic

Linux

versiewijzigingen

Enterprise

Aan de slag met HDN Basic? Zo werkt het
STAP 1

Downloaden

Download de Basic software voor Windows of Linux. Open deze, kies voor een standaard installatie en doorloop de registratiestappen.

STAP 2

Documenten

Lever een kopie identiteitsbewijs en een uittreksel van de Kamer van Koophandel aan. Je kunt ervoor kiezen het uittreksel zelf aan te leveren, of dit via HDN aan te vragen tegen het daarvoor geldende tarief.

STAP 3

activatie code

Na controle en goedkeuring van de documenten door de HDN helpdesk ontvang je per email een activatie code. Doorgaans duurt dit niet langer dan 3 werkdagen.

STAP 4

activeren

Activeer het certificaat door de activatiecode in Webcert in te voeren en configureer het adviespakket via de handleiding van de softwareleverancier.

Veelgestelde vragen

HDN Basic Software

HDN Enterprise Software

  • Wat kost een HDN certificaat en hoe kan ik betalen?
    Een HDN certificaat kost €137,70 ex. BTW per jaar. Betalen kan door een eenmalige machtiging af te geven op de betalingswebsite, die automatisch geladen wordt op het moment dat een certificaat geactiveerd wordt. De factuur wordt per email naar het ingevulde emailadres verstuurd.
  • Hoe kan ik zien tot wanneer mijn certificaat geldig is?
    Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Linksonder in beeld staat aangegeven wanneer het certificaat verloopt.
  • Kan HDN zien of een offerte is verzonden?
    HDN kan dit alleen controleren aan de hand van de logging op de computer/server waar de software op draait. De helpdesk kan deze logfiles bij je opvragen om na te gaan of een offerte is verzonden. Als je zelf niet op de server kunt, dan is het raadzaam een systeembeheerder contact op te laten nemen met de helpdesk.
  • Wat zijn de kosten voor HDN Enterprise?
    De kosten en de voorwaarden zijn opgenomen het leden en gebruikersbeleid.
  • Hoe kan ik zien wat mijn aansluitnummer is?
    Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Rechtsonder in beeld staat aangegeven wat het aansluitnummer is.

Helpdesk

Waarmee kunnen wij je van dienst zijn?

Jamie Duikersloot
Peter Beckers
Marnix   Ruit

Heb je een technische vraag of ondersteuning nodig bij de installatie of het gebruik van onze software? Neem dan contact op met onze helpdesk. Deze is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.30 uur. Wij helpen je graag!

Kalender

Werkgroep Standaard Verzekeren

  • Datum 11/03/2019
  • Starttijd 14.00 uur
  • Eindtijd 16.00 uur
  • Locatie HDN, Utrecht

Werkgroep Compliance

  • Datum 21/03/2019
  • Starttijd 13.30 uur
  • Eindtijd 15:30 uur
  • Locatie NWWI, Houten

@HDNstandaard

Tijdslijnen

HDN verbetert continu haar berichtstandaarden waarbij bestaande schema’s doorlopend worden gereviewed, waar nodig geoptimaliseerd en waarbij nieuwe marktontwikkelingen worden geïntegreerd in de standaard. Voor het doorvoeren van nieuwe versies hanteert HDN een vast tijdschema welke resulteert in een jaarlijks generieke release.

17-01-2019
Publicatie generiek berichtschema HDN 19.0
28-02-2019
Maatschappij specifiek berichtschema ter review
28-03-2019
Publicatie maatschappij specifiek berichtschema HDN 19.0
25-05-2019
Ingangsdatum berichtschema’s HDN 19.0
17-01-2019
Publicatie generiek berichtschema HDN 19.0
28-02-2019
Maatschappij specifiek berichtschema ter review
28-03-2019
Publicatie maatschappij specifiek berichtschema HDN 19.0
25-05-2019
Ingangsdatum berichtschema’s HDN 19.0
17-01-2019
Publicatie generiek berichtschema HDN 19.0
28-02-2019
Maatschappij specifiek berichtschema ter review
28-03-2019
Publicatie maatschappij specifiek berichtschema HDN 19.0
25-05-2019
Ingangsdatum berichtschema's HDN 19.0
25-06-2018
Publicatie berichtschema HDN 18.0
15-09-2018
Ingangsdatum berichtschema HDN 18.0
28-02-2019
Publicatie berichtschema HDN 19.0
25-05-2019
Ingangsdatum berichtschema HDN 19.0
28-02-2019
Publicatie berichtschema HDN 19.0
25-05-2019
Ingangsdatum berichtschema HDN 19.0

Procesinformatie

Certificering

Compliance

Ketenproces: Hypotheken

Ketenproces: Kredieten

Ketenproces: Verzekeren

Externe bronnen

Documenten

  • Algemene informatie

    Waarom?

    Het doel van certificeren is het bieden van garanties voor de hele keten voor een betrouwbare en efficiënte communicatie. Dit doen we in de Standaard door het maken van ketenafspraken. Bij de certificering wordt gecontroleerd of aan de ketenafspraken wordt voldaan. Ook gaan we in gesprek met alle gebruikers om te toetsen of iedereen de afspraken op dezelfde wijze interpreteert, zodat we hierop mogelijke verbeteringen kunnen aanbrengen bij de Standaard.

    Wat?

    Tijdens een certificering controleren we of de juiste versie van de HDN software wordt gebruikt en controleren we of aan de ketenafspraken wordt voldaan. De ketenafspraken op procesniveau zijn te vinden op deze website onder de Standaard. Hiernaast omvatten de ketenafspraken ook de omschrijvingen op veldniveau, te vinden in de HDN Beheertool. Aan het begin van elk jaar definiëren we de aandachtspunten voor de certificeringen dat jaar in samenwerking met de Werkgroep Certificeren.

    Hoe?

    We voeren controles uit op basis van rapportages over de productie van een partij over een bepaalde periode. Dit wordt in een rapportvorm met alle partijen gedeeld en besproken. Als er kritische bevindingen zijn, worden hierover aanvullende afspraken gemaakt. Als alle controles positief zijn, wordt de certificering voor dat jaar afgegeven.

    Kijk hier voor een uitgebreide beschrijving van de procedure.

    Wie?

    We certificeren alle gebruikers van het HDN Platform. Hierbij worden de intermediairs vertegenwoordigd door een partij waar HDN een gebruikersovereenkomst mee heeft, bijvoorbeeld een distributieorganisatie of een softwareleverancier.

    Kijk hier voor een overzicht van welke partijen worden gecertificeerd.

versiewijzigingen