Veelgestelde vragen
-
Wat kost een HDN certificaat en hoe kan ik betalen?Een HDN certificaat kost €140,45 ex. BTW per jaar. Betalen kan door een eenmalige machtiging af te geven op de betalingswebsite, die automatisch geladen wordt op het moment dat een certificaat geactiveerd wordt. De factuur wordt per email naar het ingevulde emailadres verstuurd.
-
Hoe kan ik zien tot wanneer mijn certificaat geldig is?Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Linksonder in beeld staat aangegeven wanneer het certificaat verloopt.
-
Wat zijn de kosten voor HDN Enterprise?De kosten en de voorwaarden zijn opgenomen het leden en gebruikersbeleid.
-
Hoe kan ik zien wat mijn aansluitnummer is?Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Rechtsonder in beeld staat aangegeven wat het aansluitnummer is.
-
Hoe kan ik mijn certificaat verlengen?1. Start WebCert op in de omgeving waarop uw HDN software geïnstalleerd is: a. Voor Windows 7 en ouder of Windows Servers: Ga naar Start -> (Alle)Programma's -> HDN -> WebCert. b. Voor Windows 8 en hoger: Ga naar Start, en typ hier in WebCert. 2. Kies in het menu "Certificaten" voor "Vernieuwen bestaand certificaat". 3. Controleer de gegevens op het scherm, pas deze eventueel aan en klik op "Certificaat vernieuwen". 4. Print uit of Save het overzicht van het formulier.
-
Ik wil HDN gaan gebruiken, welke stappen moet ik doorlopen?
Basic software
- Download de Basic software voor Windows of Linux. Open deze, kies voor een standaard installatie en doorloop de registratiestappen.
- Lever een kopie identiteitsbewijs en een uittreksel van de Kamer van Koophandel aan. Je kunt ervoor kiezen het uittreksel zelf aan te leveren, of dit via HDN aan te vragen tegen het daarvoor geldende tarief.
- Na controle en goedkeuring van de documenten door de HDN helpdesk ontvang je per email een activatie code. Doorgaans duurt dit niet langer dan 3 werkdagen.
- Activeer het certificaat door de activatiecode in Webcert in te voeren en configureer het adviespakket via de handleiding van de softwareleverancier.
-
Wat heeft de HDN helpdesk van mij nodig als ik bel?
Het handigst is om het aansluitnummer en een exacte melding of probleemomschrijving bij de hand te hebben. Het aansluitnummer vind je onder start → programma’s → Webcert → rechtsonder in het scherm staat het aansluitnummer.
-
Kan HDN zien of een offerte is verzonden?
HDN kan dit alleen controleren aan de hand van de logging op de computer/server waar de software op draait. De helpdesk kan deze logfiles bij je opvragen om na te gaan of een offerte is verzonden. Als je zelf niet op de server kunt, dan is het raadzaam een systeembeheerder contact op te laten nemen met de helpdesk.
-
Wanneer moet ik een update op de HDN software uitvoeren?
Voor de HDN Servers en HDN Multiservers worden regelmatig updates uitgebracht. Wanneer alleen de laatste cijfers uit het versienummer veranderen, bijvoorbeeld van 1.0.23.0 naar 1.0.24.0, dan betreft het een kleine wijziging voor problemen die bij sommige gebruikers zijn opgetreden. Deze updates zijn niet noodzakelijk.
Wanneer het eerste of het tweede cijfer wijzigt, bijvoorbeeld van 1.0.24.0 naar 1.1.0.3, dan betreft het een wijziging in de functionaliteit. Wij raden aan de software bij dergelijke wijzigingen te updaten.
De precieze aanpassingen in de software zijn te vinden in de versiewijzigingen.
-
Welke versies van de software worden ondersteund?
Alleen de twee recentste versies van de software worden ondersteund. Als je gebruik maakt van een oudere versie zal deze geupdate moeten worden naar een nieuwere versie. Dit kan door de laatste versie van de software te downloaden (link).
-
Kan ik de HDN software op een server (netwerk) installeren?
Dat kan. Let daarbij op het volgende: De HDN Basic of Enterprise moet fysiek op de server geïnstalleerd worden. Voordat de installatie gestart wordt, moet er op een zelf te kiezen locatie een map genaamd HDN aangemaakt worden. Deze map moet gedeeld worden voor de gebruikers met schrijfrechten. Kies tijdens de installatie van HDN Basic voor de Aangepaste installatie en pas vervolgens de Basic (of Enterprise) Data en de Basic (of Enterprise) Software aan naar een UNC pad. Een UNC pad bestaat uit de naam van de server en de naam van de gedeelde map.
Bijvoorbeeld: \\servernaam\HDN
In het adviespakket moet vervolgens hetzelfde UNC pad ingesteld worden naar de HDN installatie op de server. Voor configuratie van het adviespakket kan je contact opnemen met de leverancier van het betreffende pakket.
-
Welke poorten moet ik openzetten in mijn firewall?
De volgende poorten moeten open gezet worden op de firewall:
Hostname IP Adres Poort Omschrijving certs.hdn.nl 194.69.31.76 1150 Certificaat server certs.hdn.nl 194.69.31.110 1150 Certificaat server cs.hdn.nl 194.69.31.110 1150 Certificaat server schema.hdn.nl 194.69.28.76 8083 Schema server schema.hdn.nl 194.69.28.69 8083 Schema server archief.hdn.nl 194.69.31.110 8081 Archief server alert.hdn.nl 194.69.31.110 8081 Alert server asu.hdn.nl 194.69.28.76 8088 Update server asu.hdn.nl 194.69.28.69 8088 Update server overloop.hdn.nl 194.69.31.76 8081 Overloop server overloop.hdn.nl 194.69.31.110 8081 Overloop server overloop2.hdn.nl 194.69.31.120 8081 Certificaat server certs.hdn.nl 194.69.31.76 443 Certificaat server certs.hdn.nl 194.69.31.110 443 Certificaat server cs.hdn.nl 194.69.31.110 443 Certificaat server -
Wat kost een HDN certificaat en hoe kan ik betalen?
Een HDN certificaat kost €140,45 ex. BTW per jaar. Betalen kan door een eenmalige machtiging af te geven op de betalingswebsite, die automatisch geladen wordt op het moment dat een certificaat geactiveerd wordt. De factuur wordt per email naar het ingevulde emailadres verstuurd.
-
Welke documenten moet ik aanleveren bij het aanvragen van een HDN-certificaat?
- Een kopie van het identiteitsbewijs van de aanvrager
- Een uittreksel van de Kamer van Koophandel
Lees hier meer over de voorwaarden waar deze aan moeten voldoen.
-
Kan ik iemand machtigen om certificaten aan te vragen?
Je kunt een of meerdere personen binnen de organisatie machtigen om certificaten aan te vragen door een Machtigingsformulier in te vullen. Het voordeel is dat je deze contactpersoon kunt opgeven bij elke toekomstige aanvraag voor een HDN certificaat in plaats van de persoon die op het KvK uittreksel vermeld staat. Naast het formulier moeten ook de volgende documenten mee gestuurd worden:
- KvK uittreksel (zie hier de voorwaarden waar deze aan moet voldoen)
- Kopie van een geldig legitimatiebewijs van de opgegeven contactpersoon.
- Kopie van een geldig legitimatiebewijs van de persoon opgegeven bij de machtiging.
-
Moet ik bij het vernieuwen van mijn HDN certificaat opnieuw een uittreksel opsturen?
Ja, bij iedere aanvraag en verlenging van het certificaat moet er nieuw uittreksel aangeleverd worden. Dit kan je zelf aanleveren, of tegen betaling van € 10,- ex. BTW door HDN laten doen.
-
Wanneer gaat de vernieuwing van mijn certificaat in?
Uiteraard gaat het vernieuwde certificaat pas in op de dag dat het vorige vervalt. Het is dus niet zo dat de tussenliggende dagen tussen verlenging en einddatum van de geldigheid van het oude certificaat komen te vervallen.
-
Hoe kan ik zien wat mijn aansluitnummer is?
Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Rechtsonder in beeld staat aangegeven wat het aansluitnummer is.
-
Hoe kan ik zien tot wanneer mijn certificaat geldig is?
Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Linksonder in beeld staat aangegeven wanneer het certificaat verloopt.
-
Waarom moet ik een wachtwoord invoeren bij het exporteren van mijn HDN Certificaat?
Op deze manier wordt voorkomen dat het certificaat niet zomaar door een willekeurige gebruiker geïmporteerd kan worden. Het is dus wel van belang dat je het wachtwoord onthoudt zodat het certificaat indien nodig geïmporteerd kan worden.
-
Waar moet ik op letten bij het gebruik van een HDN certificaat?
Als de gebruiker van het certificaat niet meer werkzaam is in de organisatie moet het certificaat, om fraude te voorkomen, gedeïnstalleerd worden. Zie hiervoor de installatie handleiding.
-
Hoe kan ik mijn HDN Certificaat deactiveren? Ik beëindig mijn bedrijf.
Wanneer je geen gebruik meer wilt maken van HDN kan een certificaat per direct ongeldig gemaakt worden door deze in te trekken. Dit kan in het programma Webcert onder het kopje Certificaat.
-
Aan welke voorwaarden moet het KvK uittreksel en de kopie van het identiteitsbewijs voldoen?
Kopie identiteitsbewijs van de aanvrager:
- Dit mag een geldig(e) Nederlandse identiteitskaart, Nederlands paspoort, rijbewijs of bromfietsrijbewijs (categorie AM) zijn.
- De kopie moet van zodanige kwaliteit zijn dat de gegevens duidelijk leesbaar en verifieerbaar zijn.
Een uittreksel van de Kamer van Koophandel:
- Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden
- Wanneer u het uittreksel vanuit de KvK digitaal aangeleverd heeft gekregen (het ondertekende PDF bestand, digitaal gewaarmerkt), lever dit originele bestand dan ook altijd digitaal, via E-mail aan. Heeft u het uittreksel op papier ontvangen? Lever het door de KvK ondertekende document dan per E-mail of per post aan.
- Indien het uittreksel naar een ander uittreksel verwijst, moet deze meegestuurd worden totdat er een natuurlijk persoon vermeld wordt. Ook deze uittreksels mogen niet ouder zijn 6 maanden.
- Het adres op de aanvraag dient overeen te komen met het adres op het uittreksel.
- De aanvrager moet als tekenbevoegd persoon vermeld staan op het uittreksel. Als dit niet het geval is moet er een machtigingsformulier ingevuld zijn die getekend is door een tekenbevoegd persoon die wel op het uittreksel staat.
-
Hoe vraag ik een certificaat aan?
De procedure voor het aanvragen van een certificaat is onderdeel van de installatie van de HDN software die je gratis kunt downloaden op deze website. De combinatie van software en certificaat zijn nodig om goed en veilig gebruik te kunnen maken van het platform. Download de (Basic) software en doorloop de installatiestappen. U wordt dan eenvoudig begeleid bij het aanvragen van een certificaat.
-
Hoe kan ik mijn certificaat verlengen?
1. Start WebCert op in de omgeving waarop uw HDN software geïnstalleerd is:
a. Voor Windows 7 en ouder of Windows Servers: Ga naar Start -> (Alle)Programma’s -> HDN -> WebCert.
b. Voor Windows 8 en hoger: Ga naar Start, en typ hier in WebCert.
2. Kies in het menu “Certificaten” voor “Vernieuwen bestaand certificaat”.
3. Controleer de gegevens op het scherm, pas deze eventueel aan en klik op “Certificaat vernieuwen”.
4. Print uit of Save het overzicht van het formulier. -
Bij het versturen van een aanvraag krijg ik een error 28
Een error 28 is een algemene verbindingsfout. Dit kan optreden door bijvoorbeeld een firewall die niet goed open gezet is, een virusscanner die een proces van HDN tegenhoudt of een trage verbinding (door bijvoorbeeld het backupen van het systeem).
-
Bij het versturen van een bericht krijg ik een 1030 error te zien in mijn adviespakket
Controleer eerst de geldigheidsduur van het certificaat. Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert. Linksonder in beeld staat aangegeven wanneer het certificaat verloopt. Als het certificaat niet meer geldig is kan het certificaat vernieuwd worden via ‘certificaat’ en ‘aanvragen nieuw certificaat’.
Als de datum nog niet verstreken is, kan de logfile (LGFILEXX.txt) met daarin de melding dat er een 1030 error gekregen wordt naar de HDN helpdesk opgestuurd worden voor verdere controles.
-
Mijn bericht gaat niet uit de outdir.
Controleer in de installatiemap van hdn\outdir of hier een .xml en .sbf bestand zijn aangemaakt.
- Mochten deze er niet in vermeld staan, neem dan contact opnemen met de leverancier van het adviespakket.
- Mochten deze er wel in vermeld staan, neem dan contact op met de HDN helpdesk.
-
Ik heb de HDN software geïnstalleerd en krijg de melding dat er geen schema’s aanwezig zijn
Het duurt ongeveer 15 minuten voordat de schema’s worden gedownload let op hiervoor dient wel poort 8083 op de firewall open te staan. Indien u na 15 minuten nog geen bestanden kunnen downloaden neem dan contact op met de helpdesk: 0182-750585.
-
Wanneer ik HDN installeer krijg ik de melding dat er al een versie van de CSE Componenten is geïnstalleerd
Verwijder de geïnstalleerde CSE componenten door de volgende stappen te doorlopen: Ga naar Start → Instellingen → Configuratiescherm → Software en verwijder hier alle CSE componenten. Installeer de HDN Basic software opnieuw.
-
Er komen bestanden terecht in de error directory.
Neem contact op met de helpdesk als er bestanden in de error dir terecht komen.
-
Ik wil de HDN Enterprise software gebruiken, welke stappen moeten ik doorlopen?
Enterprise software
- Neem contact op met HDN om de wensen en mogelijkheden te bespreken. Wij geven toelichting op het gebruik en denken graag mee over de inrichting van de software.
- Vul de formulieren HDN Enterprise (en indien van toepassing) HDN Beheertool in, stuur een kopie ID mee en je ontvangt binnen enkele werkdagen na ontvangst de Gebruikersovereenkomst.
- Nadat deze getekend retour is ontvangen krijg je de inlogcodes voor het downloaden van de Enterprise software. De kosten voor de Enterprise software worden per factuur in rekening gebracht.
- Bij het in gebruik nemen word je (indien van toepassing) gecertificeerd. De certificering wordt jaarlijks herhaald en draagt bij aan de kwaliteitsborg, eenduidigheid en optimalisatie van het platform.
-
Wat heeft de HDN helpdesk van mij nodig als ik bel?
Het handigst is om het aansluitnummer en een exacte melding of probleemomschrijving bij de hand te hebben. Het aansluitnummer vind je onder start → programma’s → Webcert → rechtsonder in het scherm staat het aansluitnummer.
-
Wat zijn de kosten voor HDN Enterprise?
De kosten en de voorwaarden zijn opgenomen het leden en gebruikersbeleid.
-
Ik wil graag HDN installeren op mijn server, wat moet ik doen?
Download de laatste HDN software van de website. Voor het installeren van HDN Enterprise op een server moet HDN Enterprise geïnstalleerd worden in een UNC path (het is aan te raden dit door een systeembeheerder uit te laten voeren!). De volgende stappen moeten hierbij gevolgd worden:
- Maak 1 map aan op de server. Deze map heeft de naam HDN. Deze map moet zijn gedeeld. Open een leeg kladblok bestand. Kopieer nu het volgende: \\naamserver\HDN\. Zet onder ‘naamserver’ de naam van de server. Als je niet weet welke dit is, ga dan naar deze computer, eigenschappen en tabblad naam. Hier wordt de naam van de server weergegeven. Ga naar start, uitvoeren en plak hier het path wat zojuist is aangemaakt. Als er nu een map wordt geopend die zojuist is aangemaakt en gedeeld, is er een werkend UNC path.
- Tijdens de installatie is het mogelijk (let op: de HDN installatie, niet de CSE Engineering installatie) om een aangepaste installatie te doen, kies deze optie. Je krijgt de optie om 2 installatie locaties op te geven, vul hier allebei dezelfde locatie in. Dit doe je door naar de knop bladeren te gaan en daar het UNC path in te vullen. (die nog in het kladblok bestand staat) LET OP: er zijn 2 opties waar het beide moet worden ingesteld. Een installatie directory en een data directory!
- Vraag een nieuw certificaat aan in het programma “Webcert” zodra deze geïnstalleerd is.
- Controleer of de installatie correct is geïnstalleerd door het volgende uit te voeren:
- Ga naar de installatiemap van HDN. Open de map Bin. Open het bestand libparms.prm met kladblok. Hier staat een installdir en een datadir in.
- De locatie van de datadir moet dan zijn\\servernaam\hdn.
- Als dit pad goed staat ingevuld, moet de locatie gekopieerd en geplakt worden in het adviespakket.
-
Hoe werkt HDN in de Cloud?
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de interpretatie die aan de term Cloud gegeven wordt. Soms wordt hiermee bedoeld dat de applicatie en bijbehorende server door een Internet hosting provider wordt beheerd. In dat geval draait de applicatie op een andere locatie als waar de gebruiker zich bevindt. Toegang tot de applicatie vindt plaats door bijvoorbeeld Remote Desktop, VNC of een Citrix terminal verbinding. Voor de applicaties op de server gelden geen impliciete beperkingen. Ook de HDN Software kan op zo’n server gewoon blijven functioneren.
Ook kan het zijn dat er een SAAS omgeving mee bedoeld wordt. In dat geval wordt de server met bijbehorende software door meerdere gebruikers benaderd. Voorbeelden van een SAAS zijn bijvoorbeeld Webmail of Microsoft Office 365. Of bijvoorbeeld een Hypotheek Advies Applicatie en de HDN software in zo’n omgeving correct functioneren, hangt in dit geval in belangrijke mate af van de wijze waarop de Advies Applicatie ontworpen is en of deze de HDN Software vanuit de context van meerdere gebruikers kan aanroepen. De HDN Enterprise Software kan met een groot aantal verschillende aansluitnummers werken, waarbij voor elk aansluitnummer een uniek certificaat en bijbehorende data directories t.b.v. berichtuitwisseling gewerkt wordt.
Een doorontwikkeling van Cloud computing is PAAS, oftewel een Platform As A Service. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Google Apps, Amazon S3 en Microsoft Azure. In dit geval ligt het centrale applicatie platform vast. Gebruikers hebben uitsluitend toegang via een Web-interface en er is geen mogelijkheid tot het (laten) installeren van eigen applicatie software anders dan software die binnen de PAAS omgeving van nature ondersteund wordt. Veelal beperkt een PAAS platform de keuzevrijheid tot programmeeromgevingen zoals Java of PHP. In dat geval kan de HDN Software nog steeds gebruikt worden. Alleen zal de HDN Software op een aan het Internet gekoppelde Server geïnstalleerd moeten worden, waarbij vanuit het PAAS platform een koppeling op basis van bijvoorbeeld Webservices met de PAAS omgeving gemaakt wordt.
-
Hoe kan ik de overloopserver activeren?
Voor een gecontroleerde migratie is het van belang dat voor Enterprise omgevingen de Overloopserver wordt geactiveerd. Dit doe je door in de Bin map ‘hdnconfig.exe’ te starten.
Navigeer naar het Overloopserver tabblad en selecteer ‘Aan’. Laat de waardes voor ‘Wachttijd verzendpogingen’ en ‘Zend status na’ op de default waardes staan (‘1’). De andere velden mogen naar eigen inzicht
ingevuld worden. Het aansluitnummer voor de overloopserver 300 000 wordt automatisch ingevuld als je de overloopserver aanzet. -
Kan HDN zien of een offerte is verzonden?
HDN kan dit alleen controleren aan de hand van de logging op de computer/server waar de software op draait. De helpdesk kan deze logfiles bij je opvragen om na te gaan of een offerte is verzonden. Als je zelf niet op de server kunt, dan is het raadzaam een systeembeheerder contact op te laten nemen met de helpdesk.
-
Wanneer moet ik een update op de HDN software uitvoeren?
Voor de HDN Servers en HDN Multiservers worden regelmatig updates uitgebracht. Wanneer alleen de laatste cijfers uit het versienummer veranderen, bijvoorbeeld van 1.0.23.0 naar 1.0.24.0, dan betreft het een kleine wijziging voor problemen die bij sommige gebruikers zijn opgetreden. Deze updates zijn niet noodzakelijk.
Wanneer het eerste of het tweede cijfer wijzigt, bijvoorbeeld van 1.0.24.0 naar 1.1.0.3, dan betreft het een wijziging in de functionaliteit. Wij raden aan de software bij dergelijke wijzigingen te updaten.
De precieze aanpassingen in de software zijn te vinden in de versiewijzigingen.
-
Welke versies van de software worden ondersteund?
Alleen de twee recentste versies van de software worden ondersteund. Als je gebruik maakt van een oudere versie zal deze geupdate moeten worden naar een nieuwere versie. Dit kan door de laatste versie van de software te downloaden (link).
-
Kan ik de HDN software op een server (netwerk) installeren?
Dat kan. Let daarbij op het volgende: De HDN Basic of Enterprise moet fysiek op de server geïnstalleerd worden. Voordat de installatie gestart wordt, moet er op een zelf te kiezen locatie een map genaamd HDN aangemaakt worden. Deze map moet gedeeld worden voor de gebruikers met schrijfrechten. Kies tijdens de installatie van HDN Basic voor de Aangepaste installatie en pas vervolgens de Basic (of Enterprise) Data en de Basic (of Enterprise) Software aan naar een UNC pad. Een UNC pad bestaat uit de naam van de server en de naam van de gedeelde map.
Bijvoorbeeld: \\servernaam\HDN
In het adviespakket moet vervolgens hetzelfde UNC pad ingesteld worden naar de HDN installatie op de server. Voor configuratie van het adviespakket kan je contact opnemen met de leverancier van het betreffende pakket.
-
Hoe kan ik een eigen overloopserver instellen?
- Installeer eerst de HDN serversoftware op de server die zal functioneren als overloopserver en vraag hiervoor een certificaat aan.
- Wanneer het certificaat geactiveerd is, moet de HDN Server Configuratie ingesteld worden. Vul bij het veld IP-adres het lokale IP-adres van de server in en kies de gewenste poort. Klik op Toepassen en laat het scherm open staan.
- Installeer de HDN serversoftware op de Hoofdserver. Bij de aanvraag van het certificaat moet er op gelet worden dat het nummer van de vroegere HDN Host ingevuld wordt.
- Nadat het certificaat is geactiveerd kan de HDN Server Configuratie ingesteld worden. Vul bij het IP-adres het interne IP-adres van de server in en kies de gewenste poort. Klik op Toepassen en laat het scherm open staan.
- Ga op de overloopserver in het scherm HDN Server Configuratie naar het tabblad Router. Kies hier voor optie Aan. Vul je e-mailadres in. Typ vervolgens het HDN nummer van de Hoofdserver in het onderste veld en klik op Voeg toe. Klik vervolgens op OK.
- Ga nu weer naar de Hoofdserver naar de HDN Server Configuratie en open het tabblad Overloopserver. Kies hier voor optie Aan. Vul de gevraagde velden in en vervolgens het nodenummer van de overloopserver. Klik op OK. Er wordt nu een verbinding gemaakt met de overloopserver om de configuratie in te stellen.
- Nadat het scherm is verdwenen, is de overloopserver ingesteld. Voeg nu handmatig twee regels toe in het bestand sysparms.prm (In de map .\etc ). Open dit bestand met Kladblok en voeg de volgende twee regels toe:defaultnode=xxxxxx (waar xxxxxx voor het nodenummer van de overloopserver staat)
defaultserver=x.x.x.x:yyyy (waar x.x.x.x het ip-adres is waarop de overloopserver intern bereikbaar is en yyyy het poortnummer waarop deze bereikbaar is)Bijvoorbeeld:
defaultnode=300444
defaultserver=10.0.0.50:8082 - Als laatste stap moet op de overloopserver het IP-adres gewijzigd worden, zodat deze voor externe clients bereikbaar is. Open de HDN Server Configuratie op de overloopserver en typ het externe IP-adres in. De poort die is opgegeven moet tevens openstaan op de firewall via een eventuele port mapping.
Ter illustratie een weergave van het functioneren van een overloopserver:
-
Welke poorten moet ik openzetten in mijn firewall?
De volgende poorten moeten open gezet worden op de firewall:
Hostname IP Adres Poort Omschrijving certs.hdn.nl 194.69.31.76 1150 Certificaat server certs.hdn.nl 194.69.31.110 1150 Certificaat server cs.hdn.nl 194.69.31.110 1150 Certificaat server schema.hdn.nl 194.69.28.76 8083 Schema server schema.hdn.nl 194.69.28.69 8083 Schema server archief.hdn.nl 194.69.31.110 8081 Archief server alert.hdn.nl 194.69.31.110 8081 Alert server asu.hdn.nl 194.69.28.76 8088 Update server asu.hdn.nl 194.69.28.69 8088 Update server overloop.hdn.nl 194.69.31.76 8081 Overloop server overloop.hdn.nl 194.69.31.110 8081 Overloop server overloop2.hdn.nl 194.69.31.120 8081 Certificaat server certs.hdn.nl 194.69.31.76 443 Certificaat server certs.hdn.nl 194.69.31.110 443 Certificaat server cs.hdn.nl 194.69.31.110 443 Certificaat server -
Wat kost een HDN certificaat en hoe kan ik betalen?
Een HDN certificaat kost €140,45 ex. BTW per jaar. Betalen kan door een eenmalige machtiging af te geven op de betalingswebsite, die automatisch getoond wordt op het moment dat een certificaat geactiveerd wordt. De factuur wordt per email naar het ingevulde emailadres verstuurd.
De kosten van het gebruik van de Enterprise software staan vermeld in het leden en gebruikersbeleid.
-
Welke documenten moet ik aanleveren bij het aanvragen van een HDN-certificaat?
- Een kopie van het identiteitsbewijs van de aanvrager
- Een uittreksel van de Kamer van Koophandel
Lees hier meer over de voorwaarden waar deze aan moeten voldoen.
-
Aan welke voorwaarden moet het KvK uittreksel en de kopie van het identiteitsbewijs voldoen?
Kopie identiteitsbewijs van de aanvrager:
-
- Dit mag een geldig(e) Nederlandse identiteitskaart, Nederlands paspoort, rijbewijs of bromfietsrijbewijs (categorie AM) zijn.
- De kopie moet van zodanige kwaliteit zijn dat de gegevens duidelijk leesbaar en verifieerbaar zijn.
Een uittreksel van de Kamer van Koophandel:
-
- Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden
- Wanneer u het gewaarmerkte uittreksel vanuit de KvK digitaal aangeleverd heeft gekregen (het ondertekende PDF bestand, digitaal gewaarmerkt), lever dit originele bestand dan ook altijd digitaal, via E-mail aan. Heeft u het uittreksel op papier ontvangen? Lever het door de KvK ondertekende document dan per E-mail of per post aan.
- Het uittreksel moet een natuurlijk persoon vermelden. Indien het uittreksel naar een ander uittreksel verwijst, moet deze meegestuurd worden totdat er een natuurlijk persoon vermeld wordt. Ook deze uittreksels mogen niet ouder zijn 6 maanden.
- Het adres op de aanvraag dient overeen te komen met het adres op het uittreksel.
- De aanvrager moet als tekenbevoegd persoon vermeld staan op het uittreksel. Als dit niet het geval is moet er een machtigingsformulier ingevuld zijn die getekend is door een tekenbevoegd persoon die wel op het uittreksel staat.
-
-
Kan ik iemand machtigen om certificaten aan te vragen?
Je kunt een of meerdere personen binnen de organisatie machtigen om certificaten aan te vragen door een Machtigingsformulier in te vullen. Het voordeel is dat je deze contactpersoon kunt opgeven bij elke toekomstige aanvraag voor een HDN certificaat in plaats van de persoon die op het KvK uittreksel vermeld staat. Naast het formulier moeten ook de volgende documenten mee gestuurd worden:
- KvK uittreksel (zie hier de voorwaarden waar deze aan moet voldoen)
- Kopie van een geldig legitimatiebewijs van de opgegeven contactpersoon.
- Kopie van een geldig legitimatiebewijs van de persoon opgegeven bij de machtiging.
-
Moet ik bij het vernieuwen van mijn HDN certificaat opnieuw een uittreksel opsturen?
Ja, bij iedere aanvraag en verlenging van het certificaat moet er nieuw uittreksel aangeleverd worden. Dit kan je zelf aanleveren, of tegen betaling van € 10,- ex. BTW door HDN laten doen.
-
Wanneer gaat de vernieuwing van mijn certificaat in?
Uiteraard gaat het vernieuwde certificaat pas in op de dag dat het vorige vervalt. Het is dus niet zo dat de tussenliggende dagen tussen verlenging en einddatum van de geldigheid van het oude certificaat komen te vervallen.
-
Hoe kan ik zien wat mijn aansluitnummer is?
Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Rechtsonder in beeld staat aangegeven wat het aansluitnummer is.
-
Hoe kan ik zien tot wanneer mijn certificaat geldig is?
Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Linksonder in beeld staat aangegeven wanneer het certificaat verloopt.
-
Waarom moet ik een wachtwoord invoeren bij het exporteren van mijn HDN Certificaat?
Op deze manier wordt voorkomen dat het certificaat niet zomaar door een willekeurige gebruiker geïmporteerd kan worden. Het is dus wel van belang dat je het wachtwoord onthoudt zodat het certificaat indien nodig geïmporteerd kan worden.
-
Waar moet ik op letten bij het gebruik van een HDN certificaat?
Als de gebruiker van het certificaat niet meer werkzaam is in de organisatie moet het certificaat, om fraude te verkomen, gedeïnstalleerd worden.
-
Hoe kan ik mijn HDN Certificaat deactiveren? Ik beëindig mijn bedrijf.
Wanneer je geen gebruik meer wilt maken van HDN kan een certificaat per direct ongeldig gemaakt worden door deze in te trekken. Dit kan in het programma Webcert onder het kopje Certificaat.
-
Hoe kan ik mijn certificaat verlengen?
1. Start WebCert op in de omgeving waarop uw HDN software geïnstalleerd is:
a. Voor Windows 7 en ouder of Windows Servers: Ga naar Start -> (Alle)Programma’s -> HDN -> WebCert.
b. Voor Windows 8 en hoger: Ga naar Start, en typ hier in WebCert.
2. Kies in het menu “Certificaten” voor “Vernieuwen bestaand certificaat”.
3. Controleer de gegevens op het scherm, pas deze eventueel aan en klik op “Certificaat vernieuwen”.
4. Print uit of Save het overzicht van het formulier. -
Ik heb de HDN software geïnstalleerd en krijg de melding dat er geen schema’s aanwezig zijn.
Doorgaans duurt het ongeveer 15 minuten voordat de schema’s worden gedownload. Hiervoor is het belangrijk dat poort 8083 op de firewall open staat. Als het na 15 minuten niet lukt bestanden te downloaden, kan je contact opnemen met de HDN helpdesk.
-
Bij het versturen van een aanvraag krijg ik een error 28
Een error 28 is een algemene verbindingsfout. Dit kan optreden door bijvoorbeeld een firewall die niet goed open gezet is, een virusscanner die een proces van HDN tegenhoudt of een trage verbinding (door bijvoorbeeld het backupen van het systeem).
-
Bij het versturen van een bericht krijg ik een 1030 error te zien in mijn adviespakket
Controleer eerst de geldigheidsduur van het certificaat. Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert. Linksonder in beeld staat aangegeven wanneer het certificaat verloopt. Als het certificaat niet meer geldig is kan het certificaat vernieuwd worden via ‘certificaat’ en ‘aanvragen nieuw certificaat’.
Als de datum nog niet verstreken is, kan de logfile (LGFILEXX.txt) met daarin de melding dat er een 1030 error gekregen wordt naar de HDN helpdesk opgestuurd worden voor verdere controles.
-
Mijn bericht gaat niet uit de outdir.
Controleer in de installatiemap van hdn\outdir of hier een .xml en .sbf bestand zijn aangemaakt.
- Mochten deze er niet in vermeld staan, neem dan contact opnemen met de leverancier van het adviespakket.
- Mochten deze er wel in vermeld staan, neem dan contact op met de HDN helpdesk.
-
Wanneer ik HDN installeer krijg ik de melding dat er al een versie van de CSE Componenten is geïnstalleerd
Verwijder de geïnstalleerde CSE componenten door de volgende stappen te doorlopen: Ga naar Start → Instellingen → Configuratiescherm → Software en verwijder hier alle CSE componenten. Installeer de HDN Basic software opnieuw.
-
Er komen bestanden terecht in de error directory.
Neem contact op met de helpdesk als er bestanden in de error dir terecht komen.