Alle partijen in de de financiële keten verbonden

Bijna alle financieel adviseurs en vrijwel alle grote aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten zijn aangesloten op het HDN platform, evenals franchiseketens, serviceorganisaties en IT leveranciers.

HDN maakt het mogelijk dat consumenten snel, veilig en voordelig hun hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten kunnen afnemen. Om HDN te gebruiken is een certificaat nodig. Het certificaat zorgt voor beveiliging van het platform, onder andere door de authenticatie en autorisatie van de gebruiker, de privacy / encryptie van de berichten en de nonrepudiation te waarborgen. Daarnaast worden alle leden en gebruikers die communiceren via HDN jaarlijks gecertificeerd om de kwaliteitsborg, eenduidigheid en optimalisatie van het platform garanderen.

Het HDN platform is recent vernieuwd. Meer achtergronden vind je op www.hdn.nl/vernieuwingplatform
Scroll naar beneden voor technische documentatie en handleidingen.

HDN Software

Basic

Linux

versiewijzigingen

Enterprise

Aan de slag met HDN Basic? Zo werkt het
STAP 1

Downloaden

Download de Basic software voor Windows of Linux. Open deze, kies voor een standaard installatie en doorloop de registratiestappen.

STAP 2

Documenten

Lever een kopie identiteitsbewijs en een uittreksel van de Kamer van Koophandel aan. Je kunt ervoor kiezen het uittreksel zelf aan te leveren, of dit via HDN aan te vragen tegen het daarvoor geldende tarief.

STAP 3

activatie code

Na controle en goedkeuring van de documenten door de HDN helpdesk ontvang je per email een activatie code. Doorgaans duurt dit niet langer dan 3 werkdagen.

STAP 4

activeren

Activeer het certificaat door de activatiecode in Webcert in te voeren en configureer het adviespakket via de handleiding van de softwareleverancier.

Veelgestelde vragen

HDN Basic Software

HDN Enterprise Software

  • Wat kost een HDN certificaat en hoe kan ik betalen?
    Een HDN certificaat kost €140,45 ex. BTW per jaar. Betalen kan door een eenmalige machtiging af te geven op de betalingswebsite, die automatisch geladen wordt op het moment dat een certificaat geactiveerd wordt. De factuur wordt per email naar het ingevulde emailadres verstuurd.
  • Hoe kan ik zien tot wanneer mijn certificaat geldig is?
    Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Linksonder in beeld staat aangegeven wanneer het certificaat verloopt.
  • Wat zijn de kosten voor HDN Enterprise?
    De kosten en de voorwaarden zijn opgenomen het leden en gebruikersbeleid.
  • Hoe kan ik zien wat mijn aansluitnummer is?
    Om te kunnen zien tot wanneer het certificaat geldig is, open je het programma Webcert (start → programma’s → Webcert). Rechtsonder in beeld staat aangegeven wat het aansluitnummer is.
  • Hoe kan ik mijn certificaat verlengen?
    1. Start WebCert op in de omgeving waarop uw HDN software geïnstalleerd is: a. Voor Windows 7 en ouder of Windows Servers: Ga naar Start -> (Alle)Programma's -> HDN -> WebCert. b. Voor Windows 8 en hoger: Ga naar Start, en typ hier in WebCert. 2. Kies in het menu "Certificaten" voor "Vernieuwen bestaand certificaat". 3. Controleer de gegevens op het scherm, pas deze eventueel aan en klik op "Certificaat vernieuwen". 4. Print uit of Save het overzicht van het formulier.

Helpdesk

Waarmee kunnen wij je van dienst zijn?

Heb je een technische vraag of ondersteuning nodig bij de installatie of het gebruik van onze software? Neem dan contact op met onze helpdesk. Deze is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.30 uur. Wij helpen je graag!

Kalender

Werkgroep Hypotheken

  • Datum 17/11/2020
  • Starttijd 10:00 uur
  • Eindtijd 14:00 uur
  • Locatie n.t.b.

Werkgroep Hypotheken

  • Datum 05/01/2021
  • Starttijd 10:00 uur
  • Eindtijd 14:00 uur
  • Locatie n.t.b.

@HDNstandaard

Tijdslijnen

HDN verbetert continu haar berichtstandaarden waarbij bestaande schema’s doorlopend worden gereviewed, waar nodig geoptimaliseerd en waarbij nieuwe marktontwikkelingen worden geïntegreerd in de standaard. Voor het doorvoeren van nieuwe versies hanteert HDN een vast tijdschema welke resulteert in een jaarlijks generieke release.

17-01-2019
Publicatie generiek berichtschema HDN 19.0
28-02-2019
Maatschappij specifiek berichtschema ter review
28-03-2019
Publicatie maatschappij specifiek berichtschema HDN 19.0
25-05-2019
Ingangsdatum berichtschema’s HDN 19.0
17-01-2019
Publicatie generiek berichtschema HDN 19.0
28-02-2019
Maatschappij specifiek berichtschema ter review
28-03-2019
Publicatie maatschappij specifiek berichtschema HDN 19.0
25-05-2019
Ingangsdatum berichtschema’s HDN 19.0
17-01-2019
Publicatie generiek berichtschema HDN 19.0
28-02-2019
Maatschappij specifiek berichtschema ter review
28-03-2019
Publicatie maatschappij specifiek berichtschema HDN 19.0
25-05-2019
Ingangsdatum berichtschema's HDN 19.0
25-06-2018
Publicatie berichtschema HDN 18.0
15-09-2018
Ingangsdatum berichtschema HDN 18.0
28-02-2019
Publicatie berichtschema HDN 19.0
25-05-2019
Ingangsdatum berichtschema HDN 19.0
28-02-2019
Publicatie berichtschema HDN 19.0
25-05-2019
Ingangsdatum berichtschema HDN 19.0

Procesinformatie

Compliance en security

Certificering

Domein: Hypotheken

Domein: Kredieten

Domein: Verzekeren

Processen

Externe bronnen

  • Werkwijze Compliance

    Doel werkgroep
    Binnen de financiële dienstverlening gelden steeds meer en strengere wetten en regels ten aanzien van compliance en security. Daarbij hanteren ketenpartijen stringente richtlijnen om de veiligheid van hun dienstverlening te kunnen garanderen. Het HDN-verkeer is een belangrijke schakel in de hypotheekketen. Samen met ketenpartijen willen we ervoor zorgen dat de dienstverlening van HDN blijft voldoen aan de wetten, regels en richtlijnen die van toepassing zijn. Vandaar dat we hier een werkgroep voor hebben die bestaat uit vertegenwoordigers van HDN leden en gebruikers en die experts zijn op het gebied van compliance en security.

    Rol werkgroep
    De HDN werkgroepen bestaan uit een gebalanceerde vertegenwoordiging van ketenpartijen en hebben een consulterende, toetsende en adviserende rol. Voor de werkgroep Compliance & Security gaat het om nieuwe of aangepaste wet- en regelgeving, compliance, privacy, risicomanagement, leveranciers-management of IT security.

    Te verwachten capaciteitsclaim
    De werkgroep Compliance overlegt eens per kwartaal op een locatie centraal in het land. Afhankelijk van de behoefte kunnen er door de werkgroep aparte sub-sessies worden ingepland. Ter voorbereiding van de bijeenkomst ontvang je stukken om door te nemen. Voor ieder overleg is de besteding, inclusief voorbereiding, maximaal een dag. Afhankelijk van het onderwerp kan een werkgroeplid worden gevraagd om een document of agendapunt inhoudelijk te beoordelen of voor te bereiden.

    Planning bijeenkomsten 2020

    1. 5 maart 2020
    2. 4 juni 2020
    3. 3 september 2020
    4. 3 december 2020
versiewijzigingen