Nieuws:

Pilot check persoonsgegevens via Basisregistratie Personen van start

Nieuws
20 augustus 2020

Utrecht – Op 20 augustus starten HDN, Argenta, Quion, CMIS Franchise en Ockto een pilot met het gebruik van gegevens uit de Basis Registratie Personen in het hypotheekproces. Met het beschikbaar komen van deze gegevens van de overheid is een snelle controle op de juistheid van persoonsgegevens van de klant mogelijk. De pilot maakt de weg vrij om documenten zoals het kopie paspoort of verblijfsvergunning te kunnen laten vervallen.

Makkelijk en binnen no-time zekerheid
Als je een hypotheek aanvraagt, moet je veel bewijsstukken aanleveren. Handiger is het om in plaats van deze documenten digitale klantgegevens te gebruiken van instanties die die gegevens beheren. Zo hebben de adviseur en geldverstrekker altijd de meest recente correcte gegevens bij de hand en hoeft de klant geen aanvullende documenten aan te leveren. Op dit moment zijn digitale gegevens van het UWV bruikbaar in het hypotheekaanvraagproces en loopt er een pilot met gegevens van Mijnpensioenoverzicht. Vanaf vandaag komen daar de gegevens van MijnOverheid bij en is het voor hypotheekadviseurs van CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur) en overige gebruikers van de Ockto-app mogelijk klantgegevens uit de BRP geautomatiseerd met Argenta en binnenkort met Aegon te delen.

Straks geen handmatige invoer meer nodig
In de pilot gebruikt de consument een app waarmee hij toestemming geeft om zijn gegevens van MijnOverheid te delen met zijn adviseur en aanbieder. Op dat moment zijn de gegevens uit de BRP via HDN (CA/CX berichten) opvraagbaar voor de geldverstrekker. De geldverstrekkers kunnen hiermee persoonsgegevens controleren op juistheid. Deze werkwijze maakt het mogelijk documenten als de kopie van het paspoort of verblijfsvergunning te laten vervallen. Voor de klant betekent dit dan minder gedoe om bewijsstukken aan te leveren en ook de adviseur hoeft minder administratieve handelingen te verrichten.

Datadriven-acceptatie
“We zetten bij HDN in op gemak, accuratesse, veiligheid en snelheid in de keten”, vertelt Merlyn van den Berg, adjunct directeur. “Daarom zijn we blij met deze mijlpaal dat nu ook gegevens van MijnOverheid via HDN beschikbaar zijn in het hypotheekacceptatieproces. Dat is echt goed nieuws voor de consument, intermediairs én aanbieders. De klant zit aan het stuur en geeft via een app toestemming om de benodigde data voor de hypotheek uit externe bronnen te halen. Bronnen waarvan je zeker weet dat de gegevens kloppen.”

Meer informatie
De komende maanden testen de pilotdeelnemers het gebruik van de gegevens uit de BRP van MijnOverheid. Als andere adviseurs of geldverstrekkers ook van deze faciliteit gebruik willen maken kunnen zij dit laten weten aan HDN projectleider Gerben Neven, info@hdn.nl

Meer info over de BRP vind je op de site van de Rijksoverheid.