Nieuws:

Nieuw HDN keurmerk

Nieuws
10 maart 2008

De vereniging HDN (Hypotheken Data Netwerk) introduceert een nieuw keurmerk, waarvan toepassing is voorbehouden aan gecertificeerde HDN gebruikers. Zwitserleven kreeg bij haar certificering als eerste het HDN Keurkerk uitgereikt. Vele hypotheek- en verzekeringmaatschappijen zitten momenteel in dit proces van certificering, waarna zij het keurmerk in hun bedrijfsprofilering mogen gebruiken. Het nieuwe HDN Keurmerk gaat een onderscheidend en vertrouwd baken worden voor alle hypotheekprofessionals in Nederland.

Roy van Diem, voorzitter van de vereniging HDN: “De laatste jaren is het gebruik van HDN als berichtenstandaard in de hypotheekwereld in een stroomversnelling gekomen. Inmiddels gebruiken 45 maatschappijen en zo’n 4.000 kantoren het systeem, waarmee wij veruit marktleider zijn. Wij willen niet alleen dé standaard in de branche zijn, maar ook de meest betrouwbare. Bij dit streven past de invoering van een herkenbaar keurmerk voor jaarlijks gecertificeerde gebruikers.”

Zwitserleven ontvangt als eerste het HDN Keurmerk.

Het nieuwe HDN Keurmerk sluit aan bij de doelstelling om HDN te positioneren als een efficiënt en betrouwbaar communicatiemiddel binnen het offerteproces. Toepassing is uitsluitend voorbehouden aan jaarlijks gecertificeerde gebruikers, waaronder hypotheek/verzekeringsmaatschappijen, ketens, inkoopcombinaties en leveranciers van hypotheeksoftware. In hun bedrijfsprofilering laten deze partijen met het HDN Keurmerk aan hun relaties zien dat het elektronisch berichtenverkeer met hen of middels hun software probleemloos verloopt conform de HDN-standaarden.

De coöperatieve vereniging Hypotheken Data Netwerk (HDN) is in een initiatief van diverse hypotheek- en verzekeringsmaatschappijen met als doel te komen tot elektronische berichtenuitwisseling in de hypotheekadviesketen volgens uniforme standaarden. HDN staat voor een foutloze, snelle en automatische afhandeling van het hypothekenberichtenverkeer. Dit draagt in de gehele keten bij tot het verlagen van de bedrijfskosten, verminderen van de fysieke papierstromen, minimaliseren van de kans op fouten, vergroten van de afhandelsnelheid en het optimaal inzichtelijk maken van het gehele proces.