Blog:

Jeroen Walhout stelt belang van de klant voorop

Blog

De Beleids Advies Commissie (BAC) bestaat uit acht vertegenwoordigers van de financiële keten en is een belangrijke toetssteen voor HDN. De commissie geeft gevraagd en ongevraagd beleidsadvies aan de directeur. De BAC belicht beleidskwesties vanuit alle ketenperspectieven dat tot een weloverwogen HDN beleid leidt. Maar wie zitten er eigenlijk in de BAC? We stellen graag het nieuwste lid van de commissie voor: Jeroen Walhout, directeur Unitrust en sinds oktober lid van de BAC.

Hoe lang ben jij al werkzaam in de Financiële Dienstverlening en in welke rollen?
Ik ben al bijna 20 jaar werkzaam in de financiële dienstverlening in verschillende functies. Na drie jaar actief te zijn geweest als hypotheekadviseur bij diverse werkgevers ben ik mijn eigen intermediairsbedrijf gestart. Daarna heb ik service provider United Capital BV, Fizzbo BV, UniTrust BV, Findata Access BV en Orange Credit Hypotheken BV opgericht.

Je zit namens UnitTrust in de Beleids Advies Commissie van HDN. Wat wil je in de commissie vooral bijdragen?
Bij alle processen en producten die in de (hypotheek)keten plaatsvinden, ga ik altijd als eerste op zoek naar het belang van de consument. Hoe profiteert de consument van de wijziging (eenvoudiger, gebruiksvriendelijker, voordeliger, sneller, etc.). Met mijn eigen bedrijven probeer ik ook continue na te denken over wat de toekomst ons gaat brengen en hoe een consument in dat toekomstige plaatje past. Ik ben goed in staat om naar de mening van anderen te luisteren en op basis van wat ik hoor, mijn eigen mening aan te passen. Mijn eigen belang kan ik dan ook goed naast me neer leggen. Zolang we maar blijven denken vanuit het voordeel voor de klant. Omdat ik op alle niveaus in de keten werkzaam ben geweest, kan ik ook goed de belangen van alle partijen in kaart brengen.

Wat is jouw visie op de rol van HDN in de keten?
Primair is de rol van HDN het bewaken van de standaard. Zonder dat dit (product)innovatie in de weg staat. En als ik wat breder kijk naar de rol van HDN (secundair), behoort het ondersteunen in het efficiënter laten verlopen van processen ook tot de rol van HDN. Waarbij het belang van de consument bovenaan geplaatst blijft worden.

Wat kan HDN doen om haar rol verder te versterken?
Behouden van focus op de primaire en secundaire rol. Laat de standaard niet de innovatie belemmeren. Uitgangspunt houden dat de consument de belangrijkste stakeholder is en niet de ketenpartijen. Gebruikte techniek up-to-date houden / in lijn met de huidige en toekomstige marktontwikkelingen. Dat zijn ook de zaken die we in de BAC bespreken.