Nieuws:

iWize, Accelerate, HDN en Florius brengen de ‘hypotheekverhoging zonder stukken’ naar het adviespakket van de adviseur

Nieuws
28 april 2020

PERSBERICHT

Florius accepteert als eerste aanbieder hypotheekverhogingen op basis van brondata, die is opgehaald via iWize en Accelerate

Amersfoort, 28 april 2020 – Vanaf vandaag accepteert Florius verhogingen op basis van brondata die is opgehaald binnen het eigen adviespakket. Werkt de adviseur met iWize en Accelerate? Dan kan hij de consument uitnodigen zijn data uit overheidsbronnen te delen om te gebruiken tijdens het hele proces; van advies, bemiddeling en nu dus ook acceptatie. Hiermee brengen iWize, Accelerate, HDN en Florius ‘verhogen zonder stukken’ naar het eigen adviespakket.

Minder schakels, minder moeite
Voor adviseurs die werken met Accelerate en iWize betekent dit een efficiënter en voorspelbaarder proces. Want dankzij brondata hoeft de consument stukken als het identiteitsbewijs en de werkgeversverklaring veelal niet meer aan te leveren. De consument hoeft zo minder moeite te doen om de documenten van het UWV en MijnOverheid te verzamelen. En de adviseur kan rekenen op minder administratieve rompslomp en het gemak van werken vanuit zijn eigen adviespakket.

De volgende stap richting aanvraag zonder stukken
Deze innovatie is het vervolg op Verhogen zonder stukken van Florius uit 2019 waarbij de opgehaalde brondata gebruikt werd voor acceptatie. Accelerate, HDN en iWize en Florius zetten nu samen de volgende stap richting een ‘hypotheekaanvraag geheel op basis van brondata’. En voegen zij voor de adviseur een extra mogelijkheid toe om brondata niet alleen te gebruiken voor de bemiddeling en acceptatie maar ook om dit tegelijkertijd te gebruiken voor het advies.

Data soepel door de keten dankzij goede samenwerking
Voorafgaand aan het adviesgesprek stuurt de adviseur zijn klant een uitnodiging om diens gegevens met hem te delen via zijn klantportaal, dat is uitgerust met iWize software. Accelerate levert de data uit aan het adviespakket, zodat hij de gegevens mee kan nemen tijdens het gesprek. Komt het tot een verhoging? Dan kan de data direct worden doorgestuurd naar Florius voor het acceptatieproces, dankzij de CA/CX standaard die is ontwikkeld door HDN. Zo loopt de data soepel door de gehele keten.

Joris de Bruijne, CEO van iWize: ‘De samenwerking tussen iWize, Accelerate, HDN en Florius betekent een enorme verbetering in de transparantie en efficiency voor consumenten en adviseurs bij het verhogen van de hypotheek. Met de juiste brondata, direct verzameld in de klantomgeving van de adviseur, voorkomen we extra schakels in de keten. En door gebruik te maken van de HDN-standaard voor consumentendata kunnen geldverstrekkers ook eenvoudig aansluiten, waardoor in de toekomst meer consumenten de verbeterde klantervaring kunnen ondervinden.’

Jens Orsel, Digital Communications Specialist bij Accelerate: ‘We zien steeds meer automatisering in de markt, maar tegelijkertijd ook dat de adviseur dit niet altijd voor zichzelf kan realiseren. Door onze krachten te bundelen maken wij het mogelijk voor alle financiële adviseurs om hun klanten digitaal te servicen.’

Merlyn van den Berg, adjunct-directeur van HDN: ‘Het is in deze tijd niet voor te stellen dat je zaken niet digitaal regelt. We moeten af van het online heen en weer sturen van documenten binnen de financiële keten. Het delen van gegevens uit betrouwbare bron zorgt voor een enorme efficiency en betrouwbaarheidsslag. Belangrijk dat we dat met elkaar op de meest handige, eenduidige en veilige manier inregelen. Daar werken we binnen het HDN-programma “Bronontsluiting” aan en daar is deze nieuwe dienst een mooi voorbeeld van.’