Nieuws:

IBL rekentool tijdelijk niet beschikbaar

Nieuws
23 februari 2021

Laatste update: 9 maart

In week 7 van 2021 heeft HDN geconstateerd dat de IBL rekentool, sinds de eerste loonstrook over januari 2021, door een niet ingevuld veld op het UWV verzekeringsbericht van een beperkte groep klanten, een te laag toetsinkomen heeft afgegeven

Ondanks de beperkte omvang van dit voorval heeft HDN in overleg met IBL stakeholders besloten om de rekentool vanaf 23 februari vanaf 14.00 uur niet meer beschikbaar te stellen voor nieuwe aanvragen met UWV verzekeringsbericht.

Als hypotheekadviseurs voor 23-02-2021 een hypotheekaanvraag met IBL  hebben ingediend wordt deze afgehandeld conform het gebruikelijke proces

De IBL rekentool blijft beschikbaar voor herberekeningen en voor IBL aanvragen met een UWV verzekeringsbericht met een uiterste datum van 23-02-2021. De feitelijke afhandeling van deze aanvragen vindt plaats conform het acceptatiebeleid van de individuele geldverstrekker.

Het is momenteel technisch niet mogelijk de IBL rekentool alleen uit te zetten voor nieuwe aanvragen met UWV verzekeringsberichten die na 23-02-2021 zijn gedownload. Daarom is de rekentool gewoon zichtbaar en benaderbaar voor intermediairs en geldverstrekkers. Om te voorkomen dat er per ongeluk toch nog nieuwe aanvragen worden ingestuurd, is op de rekentool duidelijk vermeld dat de rekentool na 23 februari niet meer beschikbaar is voor nieuwe aanvragen.

De komende periode zullen verbeteringen aan governance, processen en controls rond de IBL rekentool worden doorgevoerd. Zodra de betrouwbaarheid volgens de deelnemende geldverstrekkers en extern deskundigen op een goed niveau is, komt de IBL rekentool weer online.

HDN heeft de Autoriteit Financiële Markten over het voorval en de genomen maatregelen geïnformeerd.

Wij vinden het buitengewoon spijtig dat de IBL rekentool tijdelijk niet kan worden aangeboden en we zetten ons dan ook samen met de IBL stakeholders ten volle in om de tool weer zo spoedig mogelijk beschikbaar te maken.

VRAAG & ANTWOORD
Naar aanleiding van het tijdelijk niet beschikbaar stellen van IBL hebben we een aantal vragen en antwoorden op een rij gezet.

Wanneer is IBL weer beschikbaar?
HDN staat voor betrouwbare digitale communicatie in de financiële keten. Dit voorval maakt dat we risico’s van IBL nog beter in kaart willen brengen en daar samen met de markt de best mogelijke beheersmaatregelen voor in werking willen stellen. Zodra de betrouwbaarheid van IBL ook extern is getoetst en vastgesteld zetten we IBL weer live. Vanzelfsprekend doen we dit zo snel als mogelijk, maar kiezen daarbij wel voor kwaliteit en zekerheid.

Wat is het beleid van NHG hierbij?
NHG volgt het beleid van de individuele geldverstrekkers ten aanzien van de dossiers die al in behandeling zijn of momenteel in de pijplijn zitten.

Wat is precies het probleem dat aanleiding is geweest voor het stopzetten van IBL?
Bij een selecte groep klanten wordt sinds de eerste loonstrook over januari 2021 geen contractvorm meer meegegeven op het UWV verzekeringsbericht. Het betreft hier de zogenaamde code 18 groep (o.a. politie, defensie en rechters). Als de contractvorm niet bekend is, gaat de IBL rekentool ervan uit dat er geen sprake is van een vast contract en worden er stringentere regels toegepast dan wanneer er wel sprake is van een vast contract. Hierdoor geeft de IBL rekentool een lager toetsinkomen af dan passend voor de bovengenoemde groep klanten met een vast contract. De IBL rekentool en de daarbij behorende rekenregels hebben dus correct gewerkt. Echter, door een niet ingevuld veld op het UWV verzekeringsbericht wordt er bij een beperkte groep klanten een te laag toetsinkomen berekend.

Zijn er nog wel berekeningen mogelijk met de IBL rekentool op www.inkomensbepalingloondienst.nl?
Je kunt de rekentool alleen nog gebruiken voor aanvragen met een UWV verzekeringsbericht met uiterste datum van 23-02-2021 en voor herberekeningen. Om te voorkomen dat er per ongeluk toch nog nieuwe aanvragen worden ingestuurd met UWV verzekeringsberichten die na 23-02-2021 zijn gedownload, is op de rekentool duidelijk vermeld dat de rekentool na 23 februari niet meer beschikbaar is voor nieuwe aanvragen. Het is momenteel niet mogelijk dit technisch in te regelen.

De gevolgen van het voorval zijn niet groot waarom dan toch de IBL rekentool stopzetten?
HDN hecht grote waarde aan betrouwbaarheid in de financiële keten. Dit voorval in combinatie met een eerder incident in januari maakt duidelijk dat de set aan controlemaatregelen niet voldoende werkt. Daarom zetten we de IBL rekentool tijdelijk uit voor nieuwe aanvragen. Zodra we alle risico’s en beheersmaatregelen nogmaals onder de loep hebben genomen en samen met de ketenpartijen verbeteringen hebben toegepast die extern zijn gecontroleerd, maken we de IBL rekentool weer beschikbaar.

Welk incident is er nog meer geweest met de IBL rekentool?
Er is één eerder incident geweest met de IBL rekentool. Lees hier meer over in het nieuwsbericht op onze site. Ook is er een IBL helpdesk ingericht voor vragen.