Nieuws:

HDN ziet stijging ‘digitale verwerking’

Nieuws
10 augustus 2012

Het Hypotheken Data Netwerk (HDN) constateert dat de focus op veiligheid, kwaliteit, procesefficiency en kostenbesparing van zowel de aanbieders als de distributiepartijen goed merkbaar is. Het overgrote deel van alle hypotheekaanvragen wordt inmiddels door de aanbieders beantwoord met een op marktstandaarden gevalideerde digitale offerte, welke via het beveiligde HDN platform wordt verstuurd. De marktpartijen prefereren deze beveiligde, digitale weg boven verzending via email, post- of fax. Tevens neemt het gebruik van het document bericht significant toe. Hiermee stuurt de adviseur ingescande acceptatiestukken direct en digitaal naar het juiste klantdossier bij de aanbieder.

‘De branche focust zich op veiligheid, kwaliteit, procesefficiency en kostenbesparing en HDN speelt daar onder andere met het documentbericht goed op in. Het is prettig in woord en daad te merken dat de HDN gebruikers dit ook zo ervaren’, aldus Dorine van Basten, directeur HDN. ‘Vanzelfsprekend is het onze doelstelling om het financiële proces volledig digitaal te faciliteren. Daar werken wij, samen met de aanbieders, distributie en softwareleveranciers, keihard aan.’

Het effect van de vakantieperiode is ook dit jaar weer merkbaar. Het aantal HDN-aanvragen daalde met circa 7,5% ten opzichte van juni, naar een kleine 12.000. Vorig jaar steeg het aantal HDN-aanvragen in juli juist met circa 32% ten opzichte van de voorgaande maand. ‘Echter, destijds ging per 1 augustus de aangepaste GHF-norm in. Gemiddeld genomen zien wij de afgelopen jaren een daling van het aantal aanvragen in de maand juli met zo’n 10 tot 15% ten opzichte van juni’, verklaart Dorine van Basten.

Voor 2012 heeft HDN begroot circa 145.000 hypotheekaanvragen te verwerken en HDN ligt ‘op koers’. Geïnteresseerden kunnen de weekproductie van de laatste 10 weken volgen in de tabel van de HDN Index. Hier worden de hypotheekaanvragen van HDN grafisch weergegeven en wekelijks bijgewerkt.