Blog: Triple A

De rollercoaster die Triple A heet

Marcel Slokkers – Figlo

“Ik ben blij en opgelucht, moet ik eerlijk zeggen. De mail naar alle adviseurs is de deur uit: ze kunnen over. Toch een moment om bij stil te staan. In 2014 zetten we de eerste stappen voor TripleA, met mezelf als vertegenwoordiger van de softwarehuizen. We stonden aanvankelijk niet bepaald te juichen dus er was werk aan de winkel om het zo te krijgen dat het voor iedereen acceptabel was.

Hoezo ‘herleidbaarheid van persoonlijke gegevens?’
Het liep toch prima? Naast de Figlo-omgeving boden we een HDN-omgeving, zodat de adviseurs niets lokaal hoefde in te richten. Oogluikend stond HDN dit toe. Maar dat moest veranderen. Een lastig verhaal om te verkopen, aan alle partijen. Het was meteen duidelijk dat dit een enorme kluit werk werd. Toen kwam de AVG, als extra argument voor de noodzaak van het project. Begrijpelijk, maar ook wel een beetje gekunsteld.

De eerste periode bestond uit puzzelen, praten, puzzelen en nog eens praten.
Eerlijk en open, als werkgroep legden we alles op tafel. Pijnpunten, kansen en alles ertussenin. Aanvankelijk zag HDN een oplossing met machtigingen niet zitten. Gelukkig namen ze onze argumenten en cases die we in brachten serieus en kregen we een go voor een machtingsoplossing. Nu heeft de adviseur de keuze. Installeert iedere adviseur HDN en “onderteken” je zelf al je aanvragen? Of machtig je je leverancier in de cloud? Het beste van twee werelden.

Een pittig bouwproces volgde.
Maar dan moet het allemaal gebouwd worden. De developers wilden het echt goed doen, maar er waren ook andere prioriteiten. Deadline was mei vorig jaar, maar live zijn we pas net. Ook omdat we het project aangrepen om de communicatie en foutafhandeling te verbeteren. Als je toch bezig bent… En daar zijn wij, programmeurs én klanten inmiddels heel blij mee.

Gelukkig dacht HDN mee.
Aanbieders hadden ook twijfels, net als wij. We moesten goed uitleggen waarom dit nodig was. Vooral onze Enterprise Partners vonden het eng, merkten we. Zij draaien op een eigen Figlo-omgeving en sommigen met een aparte HDN server. De productie over deze lijn moet wel blijven lopen. Samen met HDN zijn we gelukkig tot praktische oplossingen gekomen.

Hoe het nu gaat?
Wisselend, maar dat hoort erbij. Adviseurs moeten de HDN app installeren om de nieuwe manier van werken te activeren. Zij moeten daarbij aangeven hoe zij om willen gaan met de aanvragen. Zelf doen of de softwareleverancier machtigen. Adviseurs maakten zich hier voorheen niet druk om. We moeten dit verhaal dus wel goed toelichten. Bovendien weten wij niet wie er al over is. Van HDN ontvangen wij graag een tussenstand met het aantal gemigreerde adviseurs. En hoeveel er nog moeten. Dan heb je een stok achter de deur om actie te ondernemen.

Wij staan voor de klanten klaar.
We moeten dus ook blijven uitleggen waarom deze nieuwe werkwijze nodig is. De relatie klant-HDN is zuiverder. De adviseur heeft de bal, hij is de baas over zijn HDN-verkeer. Logisch eigenlijk. Het zijn tenslotte niet zomaar gegevens die over-en-weer gaan. Daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn.

Ontzettend trots ben ik dan ook.
Op iedereen. Samen hebben we dit voor elkaar gebokst. En samen zijn we klaar voor the next steps.”

Marcel

Aanvragen en beheren HDN-certificaat verandert

09 juli 2018 - . Lees meer