Consumentendata standaard

Om een hypotheekaanvraag zo soepel mogelijk te kunnen doen is het handig als alle partijen gebruik maken van brondata in plaats van het toesturen van documenten en PDF’jes. Daarom is in samenwerking met verschillende partijen uit de markt de Consumentendata standaard ontwikkeld, ook wel de CA/CX standaard genoemd. Het is bij een aantal aanbieders mogelijk om op basis van brondata, die via een consumentendataleverancier is opgehaald binnen het eigen adviespakket van de adviseur, hypotheekadvies te geven, te bemiddelen en zelfs acceptatie van verhogingen te regelen.

Hoe werkt het?

Het aanvragen van een hypotheek via de consumentendataleverancier Ockto gaat als volgt:

  • De consument downloadt de Ockto-app, logt in bij diverse (overheids)bronnen en ontsluit zo zijn gegevens ten behoeve van de hypotheekaanvraag in de app
  • De verzamelde gegevens worden tijdelijk versleuteld opgeslagen door de consumentendataleverancier
  • De adviseur geeft bij zijn aanvraag aan dat hij gebruik wil maken van gegevens van de consumentendataleverancier van de klant
  • Het adviespakket ontvangt en verwerkt de data van de consumentendataleverancier, inclusief sleutel van de opgeslagen consumentendata.
  • De adviseur verzendt de aanvraag via HDN, inclusief de sleutel van de opgeslagen consumentendata
  • Voor de ontsloten bronnen vraagt de geldverstrekker de betreffende opgeslagen data op via HDN, op basis van de sleutel. Na ontvangst van die data zijn er geen aanvullende documenten van die bronnen nodig

Het aanvragen van een hypotheek bij Florius via consumentendataleverancier iWize gaat als volgt:

  • Voorafgaand aan het adviesgesprek stuurt de adviseur zijn klant een uitnodiging om diens gegevens met hem te delen via zijn klantportaal, dat is uitgerust met iWize software
  • Accelerate levert de data uit aan het adviespakket, zodat hij de gegevens mee kan nemen tijdens het gesprek
  • Als de adviseur een aanvraag doet bij Florius ontvangt deze de gegevens uit de bron van iWize
  • Komt het tot een verhoging? Dan kan de data direct worden doorgestuurd naar Florius voor het acceptatieproces.

Door op deze manier te werken hoeft de adviseur niet zelf handmatig de gegevens in zijn adviespakket in te voeren en is het niet nodig aanvullende documenten van gebruikte bronnen mee te sturen met de aanvraag.

Beschikbare data via consumentendataleveranciers
Het is op dit moment mogelijk om de gegevens uit het UWV verzekeringsbericht en van Mijnpensioenoverzicht.nl te gebruiken voor hypotheekaanvragen voor klanten in loondienst. De adviseur hoeft dan niet zelf met de rekentool het toetsinkomen te berekenen en in te vullen en het UWV verzekeringsbericht mee te sturen.

Binnenkort komen o.a. ook identificatiegegevens (MijnOverheid.nl), huidige hypotheekgegevens (VoorIngevuldeAangifte via belastingdienst.nl) en gegevens omtrent studieschulden (DUO) digitaal beschikbaar.

Consumentendataleveranciers die werken met de Consumentendata standaard
Op dit moment werken twee consumentendataleveranciers met de standaard:

     

Aanbieders die werken met gegevens van consumentendataleveranciers
Op dit moment zijn de volgende geldverstrekkers in staat om hypotheekaanvragen te verwerken die gebruik maken van data van consumentendataleveranciers:

 


Adviespakketten die werken met gegevens van consumentendataleveranciers
Op dit moment zijn de volgende adviesapplicaties in staat om de gegevens van de consumentendataleverancier in te lezen in het pakket zodat adviseurs direct een reeds ver ingevuld klantdossier hebben van hun aanvraag.

 

 

De Voordelen

Snel
Met zijn DigiD kan de klant 24/7 al zijn identificatiegegevens, loongegevens, pensioengegevens, studieschuld gegevens, huidige hypotheekgegevens etc. downloaden via de app. Hij is dus niet meer afhankelijk van zijn “schoenendoos”, werkgever , pensioenuitvoerders, etc.

Betrouwbaar
Omdat de gegevens rechtstreeks vanuit de bronnen wordt opgehaald door de consumentendata leverancier, dit over het algemeen uit overheidsbronnen afkomstig is en verwacht mag worden dat deze informatie eenduidig, compleet en juist is, achten de deelnemende geldverstrekkers het betrouwbaar om te kunnen gebruiken voor acceptatiedoeleinden.

Gemak
Binnen enkele minuten heeft de klant alle informatie beschikbaar en deelbaar ontvangen in de app en kunnen zij het met 1 druk op de knop met de hypotheekadviseur delen. Geen gedoe met fysieke documenten die de klant moet printen, scannen of meenemen.

Meer weten?
Wil je als adviseur meer weten over hoe je het beste gebruik kunt maken van deze nieuwe manier van werken? Neem contact op met deelnemende hypotheekaanbieders en/of je softwareleverancier.

Wil je als aanbieder of softwareleverancier ook gebruik maken van deze service? Neem contact op met accountmanager Rob van Slooten, rvanslooten@hdn.nl.