Nieuws:

Column Dorine van Basten: Gewoon DOEN!

Nieuws
07 maart 2013

Bij HDN merken we dat de onderlinge relaties tussen aanbieders, servicers en distributiepartijen onder druk staan. Iedere partij worstelt met hun bedieningsconcept, om zoveel mogelijk toegevoegde waarde te kunnen leveren aan hun klanten. Op zich niets nieuws, zou je zeggen. Maar door het provisieverbod lijkt die druk wel hoger dan voorheen. Marktpartijen hebben allen het beste met de klant voor, maar strijden onderling over de gunst van de klant. Maar spelen de branchepartijen daarmee wel goed in op de behoefte van de klant?

Diverse onderzoeken tonen aan dat de klant meer zelf ‘in control’ wil zijn. De klant wil zelf bepalen in welke gevallen hij/zij een beroep doet op de adviseur, of rechtstreeks met de aanbieder schakelt. Is de branche in staat om daarin op een goede, klantvriendelijke manier in te voorzien; zonder elkaar de loef af te willen steken? De marktpartijen doen zowel de klant, als zichzelf een plezier door het alom bekende ‘1 + 1 = 3 principe’ toe te passen.  Samen werken aan gezamenlijke bedieningsconcepten om hun gezamenlijke klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen en daarmee inspelen op de behoefte van de klanten om meer zelf ‘in control’ te zijn.

Dat is gemakkelijker gezegd dat gedaan. Dat ervaren wij, als branche initiatief, ook dagelijks. De gouden tip die ik hiervoor heb gekregen is: ga open in gesprek met elkaar en ga het gewoon DOEN.  Dat is de manier waarop wij met het HDN-team proberen te opereren. De ene keer met meer succes, dan de andere keer. Maar we  laten ons niet uit het veld slaan en blijven de partijen opzoeken en het ‘gewoon DOEN’!

HDN faciliteert zoveel mogelijk de toekomstbestendige ontwikkelingen in de markt, die de keten kostenbesparing en efficiency opleveren. Daarin zetten we echt goede stappen, samen met de HDN gebruikers. Wat wij op dit moment DOEN, lezen jullie in deze nieuwsbrief. DOEN jullie ook mee?
Dorine van Basten MBA
Directeur