Nieuws:

Bouwe Kuik, CEO hypothekentak Dynamic Credit: ‘We hebben geen postbus en communiceren niet via papier’

Nieuws
10 december 2015

De hypotheekmarkt heeft er begin december een nieuwe partij bijgekregen. Toen lanceerde namelijk vermogensbeheerder Dynamic Credit een hypotheekverstrekker die volledig online hypotheken verstrekt. Dat is volgens de initiatiefnemers uniek op de hypotheekmarkt. De dienstverlening gebeurt bovendien tegen zeer scherpe tarieven, zegt Bouwe Kuik, sinds vorig jaar CEO van de hypothekentak van Dynamic Credit. Hij is zeer te spreken over de toegevoegde waarde van HDN, maar vindt ook dat HDN een voortrekkersrol moet vertolken bij loskrijgen van meer brondata van de overheid.

Dynamic Credit is op dit moment een voor de consument nog onbekende partij op de markt. Het begeleidt nieuwe beleggers op de hypotheekmarkt en heeft een beleggingsmandaat voor het verstrekken van hypotheken. “Wij bestaan al twaalf jaar. De kennis die wij in die periode hebben vergaard op de kapitaalmarkt wordt nu gebruikt om zelf hypotheken te gaan verstrekken. We waren al betrokken bij de Woon Bewust, Goede Start en Elan-hypotheken van Hypotrust. De rol van Dynamic Credit was hierbij het beheren van het mandaat van beleggers om het geld in de markt te zetten. Met het oprichten van onze eigen hypotheekverstrekker zetten we de volgende stap, dichter bij de consument”, stelt Bouwe Kuik.

De nieuwe hypotheekverstrekker heet, zeer origineel, ‘bijBouwe. “We willen met ons hypotheekplatform aan consumenten bewijzen dat het afsluiten van een hypotheek in een online omgeving net zo persoonlijk is als dat je dat doet bij een bank. Vandaar dat we het een heel menselijke naam hebben gegeven, namelijk mijn eigen naam. Het valt op en het is bijzonder. Het is niet zo dat ik in marketinguitingen een rol ga spelen. We zetten onze marketingadviseurs meer op de voorgrond.”

Helemaal online
De klant kan bij bijBouwe zelf kiezen hoe hij zijn hypotheek afsluit: ‘execution only’, of met adviseur. “Het kan helemaal online, met behulp van onze adviseurs, of het kan met je eigen adviseur. Je mag kiezen. We staan open voor alle klanten. Als je met je eigen adviseur komt, bijvoorbeeld iemand van De Hypotheker, dan is het niet helemaal online. Het afsluiten gebeurt dan wel helemaal in een online omgeving. Je kunt telkens realtime volgen hoe de aanvraag ervoor staat.”

Dat een klant zijn hypotheek via bijBouwe helemaal online kan afsluiten, is volgens Kuik helemaal uniek. Hypotheken van andere partijen zijn slechts deels via internet af te sluiten. Een groot voordeel van bijBouwe is het lage tarief voor de klant.

Vanzelfsprekend
“Omdat wij van meet af aan op een heel efficiënt proces hebben ingezet, is elektronische data-uitwisseling voor ons iets heel vanzelfsprekends”, zegt Kuik over HDN. “Vroeger deed de hypotheekadviseur allemaal papieren in een envelop en stuurde die op naar een hypotheekverstrekker. Er zijn verstrekkers, waar nog steeds honderden enveloppen per week binnenkomen. Maar wij hebben als Dynamic Credit geen postbus. We communiceren niet via papier. Via de elektronische snelweg kun je heel efficiënt samenwerken met andere partijen. Het is heel prettig dat er een partij als HDN is, die een netwerk en een definitieset heeft, waar je op kunt vertrouwen en die iedereen kent.”

Systeemsprong
Volgens Kuik staan we op de rand van een systeemsprong, waar HDN een rol in kan pakken. “De overheid wil in toenemende mate standaard elektronisch communiceren met haar burgers. Ze wil de burgers niet alleen informeren, maar ook regie geven over de informatie die de overheid van jou bijhoudt. De overheid weet alles van jou, wat ik wil weten als hypotheekverstrekker. Ik hoef niets verder te weten. Op het moment dat er een brug wordt geslagen tussen de overheid en onze acceptieomgeving, waarbij de regie altijd bij de klant moet liggen, kunnen we echt realtime accepteren. Dan hebben we ook niet meer die validatieslag nodig. Daar kan HDN een rol in spelen. Er ligt hier een mooie kans.”

Kuik vindt dat de privacy van de consument op dit punt goed te waarborgen is. “Door de regie bij de consument te houden, behoud je de bescherming van privacy. We zijn nu veel te veel geld kwijt met het checken van papieren van hypotheekaanvragen. Dat is onzin en kan anders.”

Volgens Kuik heeft HDN al met al een duidelijke toegevoegde waarde. “Maar ze moeten in deze discussie een sleutelrol pakken. Als ze dit niet doen en de overheid dit op een andere manier gaat regelen, dan is de waarde van HDN direct nul geworden. Het is dan als het ware een mammoet, die je kunt opzetten in een museum.”