Nieuws:

Actief beheer: meld jouw organisatie nu aan!

Nieuws
22 mei 2017

Actief beheer op lopende producten wordt regelmatig door financieel dienstverleners benoemd als een absolute must voor het optimaal faciliteren van de wensen van de consument. Ook na het afsluiten van een financieel product moeten consumenten kunnen vertrouwen op een goede en snelle dienstverlening van adviseur én aanbieder. Bovendien verplicht Europese wetgeving ons (AVG 2018) om betere voorzieningen voor lopende producten te treffen. De jaarlijkse HDN Ronde Tafel op 19 april 2017 stond daarom in het teken van de kansen en uitdagingen voor succesvol proactief beheer in de gehele keten.

Actief beheer: een opdracht voor zowel adviseur als aanbieder
Hoe kan de keten het best inspelen op de behoeftes van de bestaande klant? Zeker op het moment dat die klant grote levensveranderingen doormaakt. Hoe zorg je dat die klant zich verdiept in de (on)mogelijkheden van zijn producten en eventuele toekomstige risico’s? Wil die klant wel dat een aanbieder of adviseur hier proactief over gaat meedenken en is hij bereid hiervoor actuele data te delen? Deze en andere vragen kwamen aan bod tijdens de Ronde tafel.

De uitkomsten tonen uitdagingen en kansen voor markt en keten. Belangrijke uitgangspunten zijn het winnen van klantvertrouwen, leren & kansen creëren door casusgericht te werken (bijvoorbeeld ketenaanpak omzetten aflossingsvrije producten) en het inrichten van efficiënte, betrouwbare (keten)processen. Aandachtspunten zijn datakwaliteit en goede inzichten op lopende portefeuilles, net als uitdagingen die voortkomen uit extra rechten die de klant en zijn adviseur krijgen op actuele productdata naar aanleiding van nieuwe wetgeving. Meer lezen? Klik hier voor de wrap-up van de Ronde Tafel.

Doe mee: pilot actief beheer
Al eerder bestempelde HDN het faciliteren van veilige, efficiënte ketenprocessen ten behoeve van goed beheer als een belangrijk speerpunt voor de keten. Samen met een aantal HDN stakeholders van distributie- en aanbiederszijde is er al een goede basis gelegd voor het STP verwerken van informatie- en mutatieverzoeken in backoffices vanuit het adviseurspakket. Om actief beheer voor de gehele keten beschikbaar te krijgen, is de projectgroep op zoek naar extra deelnemers voor in de pilot. Meld jouw organisatie daarom nu direct aan of vraag meer informatie op door een mail te sturen aan info@hdn.nl